Business

Wat de Europese unicorn onderscheidt van de Amerikaanse

20 juni 2016 16:22

Adyen-oprichter Pieter van der Does Beeld ©

Het aantal techbedrijven met een waardering van meer dan een miljard dollar is gestegen tot 47. Er staat ook een Nederlandse 'eenhoorn' op het lijstje.

Spotify, Hellofresh, Zalando; Europa telt nogal wat giga techbedrijven. De gemiddelde waardering van 'onze' 47 unicorns is 2,8 miljard dollar, becijferde de Britse investmentbank GP Bullhound.

Maar liefst 18 stuks bevinden zich in het Verenigd Koninkrijk. Eentje komt uit Nederland: betaalbedrijf Adyen, dat met een waardering van 2,3 miljard dollar op plek 22 staat. Ook Takeaway.com wordt genoemd in het rapport, als techbedrijf dat in de komende maanden of jaren een unicorn zou kunnen worden.

De top 5:

  1. Spotify (8,5 miljard)
  2. Skype (8,5 miljard)
  3. Zalando (8,1 miljard)
  4. Markit Group (6,2 miljard)
  5. King Digital (5,6 miljard)

De meeste van deze ondernemingen, 36 stuks, richten zich op consumenten, de rest op bedrijven. Hoewel de unicorns ontzettend veel waard zijn, is slechts 60 procent winstgevend.

Europa maakt zich ook al op voor de eerste 'decacorn': een techbedrijf met een waardering van meer dan 10 miljard euro. Spotify (8,5 miljard) en Zalando (8,1 miljard) zitten er al in de buurt.

Wat Europa onderscheidt van de VS

Opvallend weetje: de VS hebben veel meer unicorns met een veel hogere waardering: gemiddeld is het er 46 keer de omzet, in Europa 18 keer.

Volgens de schrijvers van het rapport geeft dat een belangrijk verschil aan in mindset bij Amerikaanse en Europese investeerders: 'In de Verenigde Staten baseren ze hun beslissingen op basis van potentiële groei - die mogelijk is door de enorme hoeveelheid beschikbare funding.'

Bron • RTL Z