Bedrijven

'Ketens die Blokker verkoopt, hebben nauwelijks toekomst'

Paul le Clercq • 16 mei 2017 10:28 @Paul_le_Clercq

Intertoys heeft gigantisch veel concurrentie. Beeld © ANP

''Ik betwijfel ten zeerste of de ketens die Blokker wil verkopen elders een betere toekomst hebben", zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retail aan Nyenrode, tegen RTL Z. "Zeker bij speelgoed is de concurrentie van webshops heel groot."

Het vernieuwingsproces van Blokker Holding is nog in volle gang, het is nog niet duidelijk of dat heeft gewerkt, zegt Koelemeijer. Blokker zit volgens haar in zwaar weer en is niet in staat om de formules op het gebied van speelgoed (zoals Intertoys) en wonen (Leen Bakker) in de lucht te houden.

Vanochtend maakte het bedrijf bekend dat 1900 mensen hun baan verliezen. De onderneming liet daarnaast weten dat de ketens Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker in de etalage worden gezet. 

Verkoop Big Bazar opvallend

Koelemeijer vindt het ook opvallend dat Blokker nu Big Bazar verkoopt. Die keten was juist het antwoord op Action, de formule waarvan Blokker zo veel concurrentie heeft.

Volgens Koelemeijer worden sommige ketens die nu in de etalage zijn gezet misschien opgekocht voor weinig geld. Kopers denken misschien dat ze nog wat met bepaalde goede locaties kunnen. Maar zij denkt dat een aantal formules op termijn zal verdwijnen.

'Eén minuut óver twaalf voor retail'

Het is één minuut óver twaalf voor de retail, je kunt niets meer doen om je lot te veranderen, je kunt alleen mee in de stroom en het beste er van maken, zegt retaildeskundige Cor Molenaar.

Paard en wagen en de kolenboer zijn ook weg, dit is wat klanten willen, aldus Molenaar.

'Prijs is wat een gek er voor geeft'

Er zullen volgens hem wel kopers zijn voor de ketens die Blokker Holding in de etalage zet, maar Molenaar verwacht niet dat Blokker er veel voor zal kunnen krijgen: ''Het is wat een gek er voor geeft. Het is een krimpmarkt, je verkoopt niet omdat de ketens zo succesvol zijn."

Blokker heeft te maken met een disruptieve markt, zegt Molenaar. Het concern heeft volgens hem wel de juiste stappen genomen, zoals kosten besparen, alternatieve inkomstenbronnen aanboren, zoals shop-in-shop, en kijken naar de eigen kracht, maar het is volgens hem afwachten of het voldoende zal zijn.

Action

Koelemeijer en Blokker wijzen beiden op Action, dat voor flinke concurrentie zorgt voor Blokker. Blokker zit in de tang bij Action en de concurrentie wordt nog groter nu Action opschuift van de onderkant naar de markt naar een hoger segment. Action heeft nu ook merken en een vast assortiment, aldus Molenaar.

Bestaande partijen hebben het er volgens hem altijd moeilijk mee als een nieuwkomer naar een hoger segment opschuift.   

Dat Blokker Holding zich concentreert op Blokker is wel verstandig denkt Molenaar: ''Het is het sterkste merk.'' 

Meer op rtlz.nl:
Blokker sluit honderd winkels: 1900 banen weg
Zo stortte het Blokker-imperium binnen 3 jaar in elkaar

Bekijk het gesprek met Kitty Koelemeijer:

 

Bron • RTL Z