Bedrijven

Kredietbeoordelaar Moody's somberder over vooruitzichten Schiphol

Pepijn Nagtzaam • 01 april 2020 09:02 @pepijnnagtzaam

Op Schiphol geparkeerde KLM-toestellen. Beeld © ANP

Kredietbeoordelaar Moody's ziet het somber in voor luchthavens. Het coronavirus legt de internationale luchtvaart volledig lam. Vliegvelden lijden daaronder. Bij vier Europese luchthavens, waaronder Schiphol Group, is het vooruitzicht van stabiel aangepast naar negatief.

Moody's gaat er op dit moment vanuit dat Schiphol Group dit jaar te maken zal krijgen met een passagiersdaling van minimaal 30 procent. Vorig jaar kwamen er 71,7 miljoen passagiers op de luchthavens van Schiphol Group.

Als de daling inderdaad 30 procent zou zijn, zou dat in 2020 uitkomen op 50 miljoen passagiers.

Rotterdam-The Hague en Eindhoven

Schiphol Group bezit naast Schiphol ook Rotterdam-The Hague Airport en de helft van EIndhoven Airport. Hoe zeer de groep exact geraakt zal worden is nog niet te voorspellen, schrijft Moody's.

Ook als het virus onder controle is gebracht, kunnen de reisrestricties die nu gelden nog een tijd in stand worden gehouden. Dat kan meer onzekerheid opleveren.

Ruimte voor snel herstel

Er is ook een lichtpuntje: Moody's merkt op dat Schiphol Group onderdeel is van belangrijke infrastructuur en dat er ruimte is voor een snel herstel op het moment dat de uitbraak van het virus onder controle is gebracht.

De financiële positie van Schiphol is goed. Daarnaast merkt de kredietbeoordelaar op dat de kans zeer groot is dat de Nederlandse staat, die bijna 70 procent van de aandelen Schiphol Group bezit, financiële steun zou bieden als dat ooit nodig mocht zijn.

Meer vatbaar voor negatieve veranderingen

De beoordeling van Schiphol Group wordt lager door de mate waarin het bedrijf afhankelijk is van Air France-KLM. Ook merkt Moody's op dat Schiphol beperkt wordt in het aantal vliegbewegingen, en dat het onduidelijk is hoe dat zich na 2020 zal ontwikkelen.

Het bedrijf komt volgens Moody's in de knoop door de noodzaak uit te breiden om groei te faciliteren, terwijl het tegelijkertijd aanloopt tegen regelgeving omtrent overlast.

Het vooruitzicht voor Schiphol Group is verlaagd van stabiel naar negatief, wat betekent dat het bedrijf rekening moet houden met een afwaardering van zijn kredietwaardigheid. Daarmee vallen leningen aan het bedrijf nog ruim binnen veilige beleggingen.

Moody's zegt daarmee dat een bedrijf of instantie nog steeds duidelijk in staat is om de financiële verplichtingen na te komen, maar dat het wel meer vatbaar is voor negatieve veranderingen door economische ontwikkelingen.

Bekijk onze video: luchtvaart in crisis door coronavirus

11 luchthavens onder de loep

Schiphol is niet het enige luchthavenbedrijf dat bekeken wordt door Moody's. Door de wereldwijde ontwikkelingen heeft de mondiale luchtvaartsector heel veel last. In totaal zijn er 11 Europese luchthaven die door Moody's opnieuw onder de loep zijn genomen.

De vooruitzichten voor Schiphol zijn wel nog steeds beter dan andere luchthavens in Europa. Moody’s hanteert een systeem van 22 schalen. Schiphol staat nu op A3, met een negatief vooruitzicht, net als bijvoorbeeld Aena, dat 46 luchthavens in Spanje bezit. Brussels Airport en Heathrow zijn op een Baa1- en een Ba1/Ba3-beoordeling gezet, met een negatief vooruitzicht. 

De luchthavens van Kopenhagen, Gatwick (Londen), Manchester en Venetië staan op de nominatie voor een downgrade. Zij worden binnenkort onder de loep genomen, maar staan er minder goed voor dan Schiphol. Alle luchthavens die Moody's onderzocht zijn nog ruim kredietwaardig. Met de beoordeling van Moody's wordt een inschatting gemaakt van hoe goed een organisatie in staat is om te voldoen aan de financiële verplichtingen. 

Bron • RTL Z / Pepijn Nagtzaam