Bedrijven

Airlines hoeven niet direct geld terug te betalen: minister knijpt oogje dicht

Michaël Niewold • 30 maart 2020 21:33 @michaelniewold

De vele geannuleerde vluchten zorgen voor lege vertrekhallen op Schiphol. Beeld © ANP

Normaal gesproken zijn de regels helder: als je vliegreis wordt gecanceld zonder redelijk alternatief dan heb je als passagier recht op geld terug binnen zeven dagen. Vanwege de coronacrisis mogen bedrijven zoals KLM, Easyjet en Ryanair die regels tijdelijk aan hun laars lappen van het kabinet. 

Het bieden van een alternatieve vlucht is bijna onmogelijk vanwege alle reisbeperkingen. En luchtvaartmaatschappijen hebben simpelweg de cash niet om het geld van van honderdduizenden tickets te moeten terugbetalen, geeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) als reden voor haar besluit om de dienst Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) het bevel te geven even een oogje dicht te knijpen. 

De ILT moet controleren of luchtvaartmaatschappijen zich houden aan de Europese regels voor dit soort zaken, vastgelegd in EU-verordening Nr 261/ 2004. Daarin is bepaald dat consumenten recht hebben op een alternatieve vlucht of geld terug bij een annulering. Als een luchtvaartmaatschappij zich hier niet aan houdt, kan de ILT ingrijpen. 

Niet handhaven tot eind juni

Maar nu even niet: tot en met 30 juni 2020 draagt Van Nieuwenhuizen de dienst op om níet te handhaven. Wie al een klacht had, heeft mogelijk ook pech: het soepeler beleid geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 maart. 

Dankzij dit besluit kunnen bedrijven blijven doorgaan met het aanbieden van vouchers aan hun klanten, die ze op een later moment kunnen gebruiken om een vlucht mee te boeken.

Voucher van maximaal een jaar

Van Nieuwenhuizen verbindt drie voorwaarden aan deze werkwijze. Allereerst mag de voucher maximaal een jaar geldig zijn. Daarna moet alsnog het geld worden terugbetaald, als de voucher niet is gebruikt. En als dat het geval is, dan moet het bedrijf dat uit zichzelf doen en niet wachten tot een klant erom vraagt. 

Het is een goed compromis volgens het kabinet. De reiziger houdt recht op het ticket of het geld en bedrijven komen nu niet in nog grotere problemen.

Aanpassing regel nodig 

Er is nog wel een probleem: het mag nog steeds niet volgens de geldende regels. En dus heeft Nederland de Europese Commissie verzocht om de Europese regel tijdelijk aan te passen. "Daarbij wordt de balans tussen belangen van passagiers en luchtvaartmaatschappijen scherp in de gaten gehouden", besluit Van Nieuwenhuizen haar brief. 

Bron • RTL Z