Bedrijven

De ene na de andere keten sluit de deuren, check hier welke nog open zijn

Wouter van Dijke & Michaël Niewold • 18 maart 2020 17:05

Ook opticiens Eye Wish en Pearle sluiten een deel van hun winkels vanwege het coronavirus. Beeld © ANP

Steeds meer grote winkel-, mode- en restaurantketens in Nederland sluiten hun deuren vanwege het coronavirus. De ene keten noodgedwongen, de andere uit eigen wil. Check in onze tool hoe het voor jouw favoriete winkel nog wel open is.

Horeca, casino's, coffeeshops en bioscopen hadden geen keuze. Sinds zondag 18.00 uur mogen zij geen klanten meer binnen hebben. Het gevolg: de deuren zijn dicht of alleen open voor het afhalen van eten of joint. 

Voor winkels geldt nog geen verbod, zij moeten hun eigen afweging maken van het RIVM dat de rijksoverheid adviseert over het beleid om het coronavirus te bestrijden. Winkels verplichten te sluiten komt in de buurt van een totale lockdown, een maatregel die in het meest recente advies aan het kabinet nog niet wordt genoemd. 

En dus zijn vele winkels open, al dan niet met extra maatregelen zoals caissières achter plexiglas, alleen betalingen via iDeal of beperkte openingstijden.

In de tool hieronder zie je welke keten op dit moment gesloten is of toch open, al dan niet met voorzorgsmaatregelen. Het kan zijn dat de tool niet meer actueel is. Mis je een keten of is de informatie verouderd, mail ons dan alsjeblieft. Dan voegen we de info toe. 

Behalve ketens die juist nu goede zaken doen, zoals supermarkten, doe-het-zelvers en tuincentra, houden ook veel mode-, schoenen- en sportwinkels de deuren nog open houden. De reden: de komende maanden zijn sowieso al cruciaal.

"Een drama moet je het misschien nog niet noemen, maar voor mode is het een hele slechte tijd, terwijl het juist een goede tijd zou moeten zijn."

Paniek

"Het is paniek in de mode-, schoenen en sportbranche", vertelt Dirk Mulder, die voor ING de retailsector volgt. Die ketens hebben net de lente-collectie in de winkels, in de komende maanden moet flink omzet gedraaid worden, legt hij uit. 

"In januari en februari is uitverkoop, dan tot en met juni het lenteseizoen, gevolgd door uitverkoop in juli en augustus. Daarna moet je de winkels leeg hebben voor het herfstseizoen", zegt Mulder.

Telecombedrijven zoals VodafoneZiggo hebben hun winkels gesloten vanwege het coronavirus. Beeld © ANP

Rekeningen moeten betaald worden

Die cyclus brengt nog een probleem met zich mee voor ketens, vult Ger Boersma, onafhankelijk retailexpert, aan. Zij kregen hun collecties eind februari of begin maart aangeleverd en met een betalingstermijn van gemiddeld 45 à 50 dagen moeten eind april de leveranciers betaald worden. "Geen omzet, is niet aan je betaalverplichting kunnen voldoen", legt Boersma de tijdsdruk uit als een van de redenen dat de sector liever de deuren openhoudt. 

De omzet van de branche keldert, horen de twee vanuit de markt. "Kijk naar NS. Die vervoeren 85 procent minder passagiers. Als datzelfde geldt voor bezoekers aan de binnenstad, dan daalt je omzet dus navenant", rekent Boersma voor.

"Een drama moet je het misschien nog niet noemen, maar voor mode is het een hele slechte tijd, terwijl het juist een goede tijd zou moeten zijn." In de sector is in de afgelopen tijd al stevig werktijdverkorting aangevraagd, hoort hij. 

Forse omzetdalingen

De winkelstraten zijn uitgestorven. Met omzetdalingen van 50 tot 70 procent ontvangt Mulder noodsignalen vanuit de sector. Dat wordt versterkt doordat sommige winkels wel sluiten, om het personeel te beschermen en omdat er toch niemand komt, legt hij uit. "Dat nodigt niet uit om te kopen."

Het gevolg is grote voorraden onverkochte collecties. Moet je die dan maar in de uitverkoop gooien, vraagt Mulder zich hardop af. De overheid zou hier volgens hem kunnen helpen, door regels in te stellen voor uitverkoop. Nu mogen winkeliers dat zelf bepalen, wat grote ketens een voordeel geeft. Als de overheid bepaalt dat uitverkoop in een vaste periode moet plaatsvinden, zoals in België gebeurt, is dat eerlijker voor kleine ondernemers.

Omzet online ook ingekakt

Een andere reddingsboei is de online verkoop. Maar ook daar is de omzet ingekakt, vertelt Mulder. "De consument heeft blijkbaar zoiets van 'nieuwe kleding en schoenen? Laat maar even zitten'."

Voor ondernemers zit er dus niets anders op om snel te gaan overleggen met leveranciers, huurbazen en de bank, adviseert Mulder. "Vraag of je spullen mag terugsturen, of je tijdelijk minder huur mag betalen en het aflossen van je lening kunt opschorten. En, kijk of je steun van de overheid kunt krijgen."

Al is hij is niet alleen maar pessimistisch. "Elke crisis heeft ondernemerschap en innovatie getriggerd."

Bron • RTL Z