Bedrijven

Winst NS bijna verdubbeld, maar Duitse dochter maakt flink verlies

Malini Witlox • 27 februari 2020 18:55 @maliniwitlox

Archieffoto. Beeld ©

De Nederlandse Spoorwegen maken steeds meer winst. De winst in 2019 verdubbelde zelfs bijna ten opzichte van die van 2018. Dat komt deels omdat het bedrijf minder investeerde en de opbrengsten stegen. Onder de streep bleef 215 miljoen euro over, waar een jaar eerder nog 116 miljoen euro winst in de boeken ging.

De omzet steeg met ruim 12 procent tot 6,6 miljard euro. Het grootste deel daarvan komt op naam van de concessie in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In Nederland nam de omzet met 3,4 procent toe. Dat komt deels doordat kaartjes 1,8 procent duurder werden.

Meer dan de helft van de omzet komt nu uit het buitenland, maar daar werd afgelopen jaar nauwelijks winst gemaakt: slechts 4 miljoen euro. Bij dochter Abellio in Duitsland was zelfs sprake van ongeveer dertig miljoen euro verlies. Dat kwam onder meer door hogere loonkosten. De Britse activiteiten maakten dat maar net goed.

Meer ritten met fiets

De gestegen opbrengsten zitten deels in verkoop van bedrijfsonderdelen. Ook maakten we bijna een miljoen extra ritten (5,3 miljoen in totaal) met de ov-fiets, wat het bedrijf extra geld opleverde. Verder incasseerde het bedrijf extra parkeerinkomsten en werd er verdiend aan de verkoop van panden.

Broodjes en frites

In het verleden exploiteerde het spoorbedrijf de horeca op stations zoals De Broodzaak, Smullers en Starbucks en winkels als Hema zelf. Omdat de minister wilde dat het bedrijf zich op haar kerntaak, het vervoer richtte, werd voor al deze formules een nieuwe exploitant gezocht. Hierdoor daalden de opbrengsten uit retailactiviteiten met 45 miljoen euro naar 547 miljoen, maar stegen de verhuuropbrengsten met 72 miljoen naar 280 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag.

De Kiosk, StationsHuiskamer, Railcatering, AH to go, Rituals en Julia’s bleef de NS wel zelf exploiteren, die omzet steeg met 4 procent.

Conflict met ACM

De mededingingsautoriteit ACM legde de NS in 2017 een boete op van bijna 41 miljoen euro. Het bedrijf zou bij de aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer in Limburg misbruik hebben gemaakt van haar economische machtspositie. De NS betaalde de boete maar stapte ook naar de rechter, die de spoorvervoerder gelijk gaf. Die 41 miljoen stuwde daarmee de winst in 2019.

Omgekeerd was het bedrijf 29 miljoen kwijt aan een schikking met nabestaanden van mensen die in de Tweede Wereldoorlog omkwamen. De NS reed de treinen, waarin ze naar de concentratiekampen werden gebracht.

Toekomst

Om ook in de toekomst winst te blijven maken kondigde de NS een reeks maatregelen aan. Zo moeten we in de toekomst nog vaker kunnen zitten, doordat er een nieuwe generatie intercity's aankomt.  De kans op een zitplaats was in 2019 net iets kleiner (0,2 procent) dan in 2018 door de gestegen drukte en door werkzaamheden op het spoor. Langere treinen kan het bedrijf niet inzetten vanwege de lengte van de perrons.

NS investeerde afgelopen jaar in totaal 769 miljoen euro.

Hoeveel ze soms (5,1 procent van de tijd) moeten staan, geeft 89 procent van de reizigers geeft de NS nu een 7 of hoger, dat cijfer moet nog verder stijgen.

Jongeren

Treinreizen voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar worden straks flink goedkoper om meer jongeren te trekken. De spoorvervoerder komt in de zomer met twee nieuwe jongerenkaarten, waarmee de jeugd vaak 50 tot 60 procent goedkoper uit is.

Deelauto's

Ook gaat het bedrijf meer deelauto's aanbieden op stations. De NS werkt nu al samen met Greenwheels. Die samenwerking wordt uitgebreid, zegt een woordvoerder. 

"We snappen dat de trein alleen niet voldoet bij een reis, zeker niet buiten de grote steden. De afgelopen jaren hebben we gezien dat de OV-fiets populair is, we denken dat we met een deelauto een doelgroep kunnen trekken die nu niet met de trein gaat."

Het bedrijf zoekt nog samenwerkingspartners, naast Greenwheels. Om hoeveel stations het gaat en om hoeveel auto's is nog niet bekend. "Het is een plan dat we nu gaan uitwerken. Maar de auto's komen zeker niet alleen op de grote stations. Juist in de provincie is het vervoer als je uit de trein stapt een probleem. Die mensen willen we door zo'n combinatie aan te bieden, de trein in krijgen. Je moet met je NS-abonnement ook de deelauto kunnen betalen."

Hoe de komst van extra jongeren en meer mensen uit de provincie in de trein rijmt met de wens van reizigers om vaker te kunnen zitten, is onduidelijk.

 

Bron • RTL Z