Bedrijven

'Sponsoren als Heineken hebben sowieso schade door uitstel GP China'

Paul le Clercq • 12 februari 2020 18:18 @Paul_le_Clercq

Max Verstappen bij de race in Shanghai, vorig jaar. Beeld © EPA

De Formule-1-race in Shanghai wordt uitgesteld. Dat levert voor sponsoren, zoals Heineken, schade op, geven deskundigen aan. Of het bedrijf daar voor gecompenseerd zal worden, is de vraag.

Dat de Formule 1-race in Shanghai op 19 april niet doorgaat zat er al een beetje aan te komen, er waren namelijk al andere sportevenementen afgelast in verband met het coronavirus.

Volgens de organisatie achter de Formule 1, de FIA, heeft het Chinese bedrijf dat de race in Shanghai organiseert officieel verzocht om uitstel en FIA heeft dat verzoek geaccepteerd.

Het is de vraag of Max Verstappen en zijn concurrenten dit seizoen überhaupt nog wel in China zullen racen. De FIA en betrokken organisaties en autoriteiten zullen 'de noodzakelijk hoeveelheid tijd nemen om de haalbaarheid van potentiële alternatieve data voor de Grand Prix later in het seizoen bestuderen in het geval de situatie verbetert'.

Ander tijdstip

De race in Shanghai zal worden verplaatst naar een ander tijdstip, denkt Frank van den Wall Bake, van Van den Wall Bake Consult, een 'loket' voor (sport)sponsoring. De hele organisatie is al in kannen en kruiken, het kan niet te veel problemen veroorzaken om op korte termijn een ander tijdstip in te lassen om alsnog in Shanghai te racen, denkt hij.

Het Formule 1-circus is eigendom van Liberty Media en er zijn contractuele afspraken over het aantal races, daar zullen zij zich ongetwijfeld aan houden, verwacht Van den Wall Bake. Ook Heineken zal er zeker op staan dat er een race in China zal zijn. China is een belangrijk land voor Heineken, daarom zijn ze ook sponsor, zegt hij.

Kaartjes verkocht

Later in het jaar wordt er weer in het Verre Oosten gereden, in Japan, en Van den Wall Bake denkt dat er ongetwijfeld dan een weekend in China vrij zal zijn om daar te gaan racen.

De wedstrijd moet worden gereden, er zijn kaartjes verkocht, niet doorgaan is geen optie, vult Marcel Beerthuizen, expert op het gebied van partnership marketing en sponsoring, aan.

'Shanghai ligt niet voor de hand'

Maar Marjan Olfers, hoogleraar sport en recht aan de Vrije Universiteit, is daar niet zo zeker van. Als de race wordt verplaatst, dan ligt het minder voor de hand dat de race alsnog in Shanghai zal worden gereden, denkt zij. Je weet immers niet hoe lang het coronavirus nog van zich doet spreken.

Daarbij is het de vraag of er dan wel toeschouwers zullen zijn en sponsoren willen toch graag toeschouwers. Binnen China wordt nu veel minder gereisd en ook als je op een ander circuit in China gaat rijden, dan nog zal China voor veel fans uit het buitenland nog een beetje besmet zijn, denkt Olfers.

Ene circuit is andere niet

Aan verplaatsing naar een ander land kleven weer andere problemen, verwacht zij. Zo moet zo'n circuit aan allerlei eisen voldoen. Daarbij moet er ook plek zijn op de kalender.

Verder hebben de rijders zich voorbereid op circuits en het ene circuit is je beter op het lijf geschreven dan de andere. Als er op een ander circuit zal worden gereden, dan zal dat bij bepaalde teams op problemen stuiten, denkt Olfers.

Sowieso is het verstandig om met de teams te overleggen over of en waar en wanneer er zal worden gereden, zegt zij. Er moet immers heel veel worden geregeld, het hele circus moet zich van de ene naar de andere plek verplaatsen, inclusief alle auto's en monteurs. Dat is normaal gesproken al lang in de planning, het gaat namelijk vaak met het vliegtuig, legt Olfers uit.

Schade

Wanneer de race inderdaad wordt verplaatst naar een ander tijdstip, dan maakt dat voor een sponsor als Heineken niet zoveel uit, denkt Van den Wall Bake. Het gaat ze erom dat er een race is in China in 2020, denkt hij.

Als er helemaal niet in China zal worden gereden dan zal er ongetwijfeld een claim komen van sponsoren, denkt hij, tenzij er sprake is van overmacht. Het hangt ook af van wat er in contracten staat en die kent de buitenwereld niet.

Sowieso schade

Als de race in Shanghai dit seizoen helemaal wordt overgeslagen, dan brengt dat sowieso schade met zich mee voor sponsoren, aldus Olfers. Zo is er zendtijd ingekocht, misschien zijn er gadgets ontworpen, de website is aangepast, met supermarkten zijn acties afgesproken, somt Olfers op.

Indirecte schade is lastiger te berekenen, je loopt naamsbekendheid mis, zegt zij. Of er bezwaar zal worden gemaakt door sponsoren hangt af van wat er is in contracten is vastgelegd. Het is vaak een spel van de macht, hoe machtig is een organisatie en hoe graag wil je sponsoren, legt Olfers uit.

Compensatie

Beerthuizen zegt er vanuit te gaan dat de organisatie alles in het werk zal stellen om de race op een ander moment te laten rijden.

Mocht dat niet het geval zijn, dan zijn er andere manieren om het geleden verlies te compenseren, met terugbetaling van de sponsorvergoeding als uiterste optie, denkt hij. Daarbij moet je volgens hem denken aan onder meer toegangskaartjes, reclame-uitingen en andere evenementen.

Heineken was niet meteen bereikbaar voor commentaar. 

Bron • RTL Z