Bedrijven

Prijsvechter Lidl opent aanval op AH en Jumbo: verkoopt nu ook A-merken

Gert-Jan Verstegen • 07 februari 2020 11:10 @GJVerstegen

Nieuwslezer Henk Blok verrast achter de kassa klanten van Lidl met een minuut gratis winkelen. Beeld © ANP

Croky, Red Bull, Milka en Dr. Oetker. Voor zulke merken kon je tot voor kort niet bij Lidl terecht. De discountsupermarkt verkocht tot nu toe alleen huismerken, maar Lidl is bijgedraaid. "Wij oriënteren ons continu op nieuwe artikelen, ook op producten van A-merken."

Wie in het buitenland een Lidl bezoekt, valt op dat er naast huismerken ook A-merken in de schappen liggen. Dat betekent dat je dus niet alleen de Lidl huismerkcola kunt kopen, maar ook flessen Coca Cola. En tussen alle zakken huismerkchips liggen ook zakken Lays.

De Nederlandse Lidl was in Europa dan ook altijd een vreemde eend in de bijt. Hier lagen op enkele zakken snoep na nooit A-merken in de schappen. Maar wie deze week boodschappen doet, kan opeens wel dozen vol blikjes Red Bull en een diepvries met pizza’s van Dr. Oetker tegenkomen.

Tijdelijk en vast assortiment

Sommige A-merken zijn zogenoemde actieartikelen en liggen dus tijdelijk in de schappen. Maar er zijn ook A-merken die vanaf nu wel tot het vaste assortiment behoren, vertelt een woordvoerder van Lidl aan RTL Z.

"Lidl verkoopt al jaren A-merken in Europa. In Nederland doen we dat soms ook al, vooral in het snoepschap. We kijken continu of we het assortiment kunnen verbeteren. Deze nieuwe artikelen zijn daar een voorbeeld van."

Lidl volgt Aldi

Lidl gaat daarmee die andere grote Duitse discounter, Aldi, achterna. Die ging 3,5 jaar geleden overstag en heeft sindsdien een groot aantal A-merken in de schappen liggen. Lidl zegt A-merken 'nooit te hebben uitgesloten' en ziet kansen, 'net als leveranciers'.

Leveranciers van A-merken zijn namelijk ook blij dat Lidl ze een plekje in de schappen wil geven. "Leveranciers weten ons inmiddels goed te vinden. Zij vinden het Lidl-schap steeds interessanter", aldus de woordvoerder van de supermarktketen.

Risico

Supermarktdeskundige Paul Moers vindt het 'niet meer dan logisch' dat Lidl A-merken gaat verkopen. "De servicesupermarkten, zoals Jumbo en Albert Heijn, hebben Lidl aangevallen door huismerken toe te voegen. Waarom zouden de discounters dan niet de tegenaanval inzetten door A-merken toe te voegen?"

Hij verwacht niet dat de Lidl straks vol ligt met A-merken. Daarvoor hebben de winkels een te klein assortiment. Bij de Lidl liggen ongeveer 1300 producten. Bij de grotere Albert Heijn- en Jumbo-winkels liggen tussen de 30.000 en 35.000 verschillende producten.

Voor producenten van A-merken is de stap naar het Lidl-schap wel een risicovolle, denkt Moers. Naar verwachting wil Lidl de A-merken goedkoper van de hand doen dan de servicesupermarkten. Aan de andere kant bereiken ze zo consumenten die normaal nooit A-merken kopen, maar het Moers vindt het raar als hetzelfde product straks veel goedkoper is bij de Lidl dan elders. "Dan is het net of er iets aan de hand is met dat product."

Unilever wil samenwerken met Lidl

Of er de komende tijd veel nieuwe A-merken bij komen en welke merken dat zijn blijft onduidelijk. Lidl wil geen namen noemen.

Eén van 's werelds grootste levensmiddelenleveranciers van A-merken is Unilever. Unilever wil dolgraag zijn pakjes Knorr, dozen Lipton en potten Calvé in de schappen van de Lidl leggen, laat woordvoerder Fleur van Bruggen weten. "Consumenten doen boodschappen bij de Lidl. Wij willen onze producten verkopen waar consumenten hun boodschappen doen."

Op de vraag of Unilever in gesprek is met Lidl zegt Van Bruggen dat Unilever ervoor open staat 'om met een deel van ons assortiment op het schap van Lidl te komen'. De interesse is er dus, maar of het op korte termijn gaat gebeuren blijft onduidelijk.

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen