Bedrijven

'Koop Just Eat levert grote voordelen op voor Takeaway.com'

Paul le Clercq • 14 januari 2020 12:25 @Paul_le_Clercq

Topman Jitse Groen van Takeaway.com bij de beursgang, in 2016. Beeld © ANP

Wat zijn nu precies de voordelen voor Takeaway.com nu het de Britse maaltijdbezorger Just Eat koopt? Die zijn er voor zowel de korte als voor de langere termijn groot.

Afgelopen vrijdag bleek dat Takeaway.com de strijd om Just Eat had gewonnen van Prosus. Houders van 80 procent van de aandelen bieden hun stukken aan aan Takeaway.com, terwijl Prosus genoegen moest nemen met een magere 0,02 procent.

Toen Prosus vlak voor de kerst het bod voor het laatst verhoogde, ging Takeaway daar nog eens overheen. Waarom wil het Just Eat zo graag hebben?

Naar platform Takeaway

Toen Takeaway.com in Duitsland de activiteiten van Delivery Hero kocht, kon het meteen flink besparen op de marketingkosten. Dat gebeurt door in te zetten op slechts één merk, zegt Marc Hesselink, directeur aandelenresearch en techanalist bij ING. 

Takeaway zat ook al in Duitsland. Met Just Eat zit dat wat anders. Takeaway.com zit nog niet in het Verenigd Koninkrijk (VK), de belangrijkste markt voor Just Eat. Takeaway.com zal wel al snel wat kosten kunnen besparen door consumenten die via Just Eat willen bestellen door te linken naar het eigen platform.

Het bedrijf zal niet meteen beginnen in het Verenigd Koninkrijk, maar in de kleinere landen. Verder zullen er in eerste instantie ook wat kosten mee gemoeid zijn, aldus Hesselink. 

Langere termijn

De grote voordelen voor Takeaway.com liggen meer op de langere termijn, zegt hij. Uiteindelijk zal in het VK de hele achterkant, dus het platform waarop consumenten hun maaltijden bestellen, overgaan naar het bestaande van Takeway.com.

"Weliswaar zijn marketingkosten de grootste kosten voor het concern, maar de kosten voor het platform zijn ook significant. Als je die over meer markten kunt verdelen, dan drukt dat de it-kosten per bestelling."

"Je netwerk heb je al, dus je kunt alle it-kosten van Just Eat eruit halen", vult analist Jos Versteeg van InsingerGillissen aan. "Nóg belangrijker, hoe meer je in je platform investeert, hoe beter het wordt en hoe beter je kunt concurreren met andere partijen", zegt Hesselink.

Platform concurrerend

Wat het voordeel van één bestelplatform betreft, het is cruciaal dat je een platform houdt dat concurrerend is, ook met spelers die nu nog niet actief zijn in de markt, zegt Hesselink.

Nu is sprake van een overgang van telefonisch bestellen, naar een app. Misschien dat we straks een order inspreken in plaats van in te typen, of we gaan bestellen op een manier die je nu nog niet kunt overzien. Als je mee wilt blijven gaan, dan moet je het beste platform hebben, aldus Hesselink.

Marktleider

De Britse markt is één van de grootste in de wereld, dus daar ben je graag marktleider, zegt RTL Z-beurscommentator Durk Veenstra. "Takeaway.com heeft nu echt volume in Noordwest-Europa. Dat is één van de aantrekkelijkste markten en daar zijn ze nu heer en meester", vult Versteeg aan.

Voor de concurrentie wordt het steeds lastiger om Takeaway aan te pakken, denkt hij. Dit is een 'winner takes all'-markt en Takeaway.com is de winnaar in Nederland, Duitsland en het VK, voegt Veenstra daaraan toe.

Van bellen naar de app

De grootste groei moet voor Takeaway komen doordat consumenten de app van Takeaway.com, in Nederland bekend als Thuisbezorgd, installeren op hun telefoon. Nu bestellen veel mensen nog via de telefoon, maar als je een app hebt dan bestel je vaker, zegt Versteeg.

We hebben geen cijfers of consumenten meer gaan bestellen als ze de app hebben, we hebben immers geen cijfers over het aantal dat per telefoon werd geplaatst, zegt woordvoerder Joris Wilton van Takeaway.com. "We denken echter wel dat een app een versterkend effect heeft op het aantal bestellingen", aldus Wilton.

Lunches leveren aan kantoren

Takeaway begon in december in alle landen waarin het actief is een nieuwe zakelijke dienst, Takeaway Pay genaamd, waarbij werkgevers de lunches voor hun personeel betalen. Medewerkers krijgen van hun werkgever een bepaald budget en zij kunnen vervolgens eten bestellen, dat op het werk wordt afgeleverd. Bedrijven kunnen zo besparen op de kantinekosten.

Takeaway.com maakt hierbij gebruik van de kennis van het Israëlische bedrijf 10bis, dat medio 2018 werd overgenomen.

Volgens Takeaway bestelt de gemiddelde actieve gebruiker door de bank genomen twaalf keer per jaar eten. Gebruikers van 10bis bestellen gemiddeld echter 85 keer per jaar eten. Takeaway verwacht dan ook dat het aantal bestellingen flink zal toenemen door het aanbieden van de zakelijke dienst.

Hesselink en Versteeg denken dat de nieuwe dienst voor Takeaway.com voor groei kan zorgen. Voor werkgevers is de dienst ook aantrekkelijk, omdat het goedkoper is dan een kantine, zegt Hesselink.

'Heel winstgevend'

De omzet van Takeway zal alles bij elkaar de komende jaren met 20 procent per jaar groeien, denkt Hesselink. Daar staat tegenover dat de kosten met maar een fractie daarvan zullen groeien, in het bestelplatform hoeft immers niet heel veel geld te worden gestoken.

Hesselink verwacht zelfs 'vrij snel een heel goede winstgevendheid' te zien. In Nederland werd al winst gemaakt en in het tweede halfjaar ging het in Duitsland ook al met winst draaien en Just Eat maakte op de Britse markt ook al winst.

Bron • RTL Z