Bedrijven

Miljoenenboetes voor telecombedrijven om onduidelijke websites

RTL Z • 30 december 2019 08:27 @rtlz

Beeld © Getty

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) deelt flinke boetes uit aan de vier grote telecomproviders, omdat zij onjuiste en onvolledige informatie op hun websites hebben staan.

De grootste boete gaat naar T-Mobile (3,9 miljoen euro), gevolgd door KPN (3,5 miljoen), Vodafone (3,1 miljoen) en Tele2 (2,7 miljoen). 

Ze krijgen de boete omdat ze onduidelijke of onvolledige informatie geven over abonnementen op hun website, meldt de ACM. Zo maken alle vier de partijen zich er schuldig aan dat de eenmalige kosten van een abonnement niet duidelijk zijn. Daardoor lijkt een abonnement goedkoper dan het in werkelijkheid is.

Onbeperkt is toch beperkt

Bij Tele2 en T-Mobile wordt vermeld dat databundels 'onbeperkt' zijn terwijl ze dat niet zijn binnen de EU en bij KPN worden bel- en sms-bundels onterecht aangeboden als 'onbeperkt'.

Bij Vodafone worden goedkopere prijzen gemeld voor een abonnement, terwijl die prijs alleen geldt voor mensen die al internetklant bij Ziggo zijn.

Goede keuze maken

De ACM geeft de grote boetes omdat de waakhond de informatie op websites belangrijk vindt voor mensen om een goede keuze te kunnen maken voor een abonnement of andere aankoop. Dat doen zij juist op basis van info over prijzen en kenmerken van een abonnement.

Onduidelijke informatie kan bovendien leiden tot oneerlijke concurrentie, stelt de ACM.

De telecombedrijven zijn het niet eens met de beslissing en hebben bezwaar ingesteld.

Bron • RTL Z