Bedrijven

Black Friday succesvol uitgesmeerd: dagenlang meer online aankopen

Chris Koenis • 30 november 2019 13:30 @chriskoenis

De periode rond Sinterklaas is een van de drukste periodes van het jaar voor pakketbezorgers. Beeld © ANP

De oproep aan online verkopers om hun Black Friday-aanbiedingen dit jaar uit te smeren over meerdere dagen heeft effect gehad. Klanten hebben hun aankopen verspreid over de gehele afgelopen week.

Het aantal online transacties op Black Friday was dit jaar grofweg gelijk aan vorig jaar. Maar op de dagen voor Black Friday werden aanzienlijk meer aankopen gedaan.

Tussen vorige week zaterdag en gisteren lag het aantal IDEAL-betalingen liefst 36 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit voorlopige cijfers die Betaalvereniging Nederland zaterdag heeft bekend gemaakt.

Met deze ruim 18,5 miljoen transacties werd naar schatting bijna 1,5 miljard euro omgezet, tegenover 1,1 miljard euro vorig jaar. Ter vergelijking: de gemiddelde groei van het aantal IDEAL-betalingen lag het afgelopen jaar op iets minder dan 30 procent.

Oproep om te spreiden

Brancheorganisaties deden een oproep aan webwinkels om ruim vóór Black Friday te beginnen met hun aanbiedingen. Los van commercieel gewin was dat om de drukte bij distributiecentra en bezorgers te verspreiden, aangezien Black Friday dit jaar relatief dicht op het sinterklaasfeest valt.

Op Black Friday zelf is er overdag en ’s avonds gemiddeld ongeveer 75 keer per seconde via internet afgerekend met iDEAL of een Nederlandse creditkaart. Wat betreft IDEAL ging het om ruim 3,6 miljoen transacties. Cijfers over kaartbetalingen aan de fysieke toonbank zijn nog niet bekend.

Misleidende verkoop

De Consumenten waarschuwde dit jaar opnieuw voor neppe Black Friday-aanbiedingen. Zo noemen winkels bij van-prijzen vaak hoge bedragen die nooit zijn gevraagd voor een product.

Bron • RTL Z