Bedrijven

Waarom gaan zoveel luchtvaartmaatschappijen failliet?

Sam Trompert • 27 november 2019 17:45 @samtrompert

Een vliegtuig van Atlasglobal. Beeld © ANP

Atlasglobal is de zoveelste airliner die in de financiële problemen terecht komt. Alle vluchten van de Turkse luchtvaartmaatschappij worden de komende periode geschrapt, in elk geval tot 21 december dit jaar. Een faillissement dreigt. Hoe komt het dat zoveel Europese luchtvaartmaatschappijen op de fles gaan?

Want Atlasglobal is niet de enige airliner met financiële problemen. De afgelopen drie jaar gingen meer dan 15 Europese maatschappijen failliet. Dat is opvallend, want wereldwijd gaat het ontzettend goed met de luchtvaart.

De internationale luchtvaartorganisatie IATA verwacht dat 2019 het tiende winstgevende jaar op rij wordt. Sterker nog, al vijf jaar gaat het beter dan verwacht met de vliegbranche.

Kleine marges

Dat geldt niet voor alle Europese bedrijven. Bijvoorbeeld Air Berlin, Wow Air en Aigle Azur gingen sinds 2017 bankroet. Het meest in het oog springende voorbeeld is wellicht Thomas Cook Airlines, het grootste luchtvaartfaillissement in de Britse geschiedenis.

"De luchtvaartsector is een branche die werkt met enorm kleine marges", legt luchtvaartdeskundige Joris Melkert (TU Delft) uit. "Er is nauwelijks ruimte voor langdurige problemen."

Noodgedwongen ermee stoppen

Zeker voor prijsvechters is het lastig het hoofd boven water te houden. Grotere budgetmaatschappijen als Ryanair of Easyjet hebben wat meer vet op de botten en kunnen het daardoor langer uitzingen, analyseert Melkert.

Maar de kleinere prijsvechters moeten hun vluchten al snel noodgedwongen staken, als ze een mager jaar hebben.

Beeld © ACI Insights

Grillige markt

Dat komt onder andere omdat Europese luchtvaartmaatschappijen sterk afhankelijk zijn van de zomermaanden, zoals te zien is in de grafiek hierboven. In Amerika gelden dezelfde maanden als hoogseizoen (juni, juli en augustus), maar Amerikanen vliegen de rest van het jaar ook geregeld, bijvoorbeeld voor zaken.

In Europa is de markt grilliger. Dat maakt het nog lastiger voor budgetvliegers.

Een slechte zomer leidt daarom snel tot financiële problemen. De meeste Europese reizigers zijn vakantiegangers en zij boeken in de maanden voorafgaand aan de zomer. Na die zomer droogt de kasstroom dan op.

Dat is ook te zien aan datum van de faillissementen van de afgelopen jaren. Veel maatschappijen gooien in de laatste maanden van het jaar de handdoek in de ring. Het geld is op en er komt te weinig bij.

Een selectie van failliete luchtvaartmaatschappijen.

Overduidelijk financiële problemen

Volgens Turkse media is het ook bij Atlasglobal zaak de kasstroom te verbeteren. De vliegmaatschappij zou onder meer lijden onder sterke koersschommelingen van de Turkse munt lira.

Door vluchten te schrappen komt er geen geld binnen, maar er gaat ook geen geld uit. Atlasglobal hoopt vanaf januari weer passagiers aan zich te binden voor de zomervakantie. De vraag is of zij het aandurven op vakantie te gaan met een maatschappij die zo duidelijk in financiële problemen verkeert.

Bron • RTL Z