Bedrijven

Luchtvaart neemt meer brandstof mee dan nodig is vanwege prijs

RTL Z • 11 november 2019 16:32 @rtlz

Vliegtuigen van British Airways op Heathrow. Beeld © AFP

Vliegtuigen van British Airways nemen vaak meer brandstof mee dan ze nodig hebben, omdat dat goedkoper is dan bijtanken op de volgende bestemming. Maar door dit zogenaamde 'fuel tankering' zijn vliegtuigen zwaarder en stoten ze dus meer CO2 uit. "Met de huidige discussie over het klimaat wordt het een dilemma."

Vliegtuigen van British Airways stootten door het meenemen van extra kerosine 18 miljoen kilogram koolstofdioxide extra uit vorig jaar, meldt de Britse publieke omroep BBC.

En dat is nogal een contrast met de milieubeloftes van moederbedrijf International Airlines Group (IAG). Ceo Willie Walsh beloofde gisteren dat de luchtvaartmaatschappij in 2050 klimaatneutraal zal vliegen. "We investeren in nieuwe vliegtuigen en technologie om onze CO2-uitstoot te verminderen", aldus Walsh tegen persbureau Reuters

Besparing valt tegen

Volgens een woordvoerder van British Airways (BA) is het normaal dat vliegtuigen wat extra brandstof meenemen. Dat doen ze vanwege veiligheid en onvoorziene omstandigheden, maar ook omdat het goedkoper is. 

Inmiddels heeft British Airways aangegeven dat ze de besparingsoperatie gaan onderzoeken. Volgens de woordvoerder zou het tankeren de verkeerde manier van handelen kunnen zijn. 

Standaardpraktijk

BA heeft speciale software om uit te rekenen of het bedrijf kosten kan besparen door extra brandstof mee te nemen. Als dat zo is, dan tankt de crew meer brandstof dan nodig is voor de vlucht.

Luchtvaartexpert Raymond Teunissen bevestigt dat dit al heel lang gebeurt. "Vergelijk het maar met vakantiegangers die met een lege tank stoppen in Luxemburg", legt de voormalig gezagsvoerder en hoogleraar aan de Aviation Academy uit. Als je weet dat je meer moet betalen op de bestemming, scheelt het geld als je wat extra brandstof meeneemt voor de terugreis.

Normale bedrijfsvoering

Het kostenverschil is overigens maar klein per vlucht, blijkt uit onderzoek van de Europese overheidsorganisatie voor luchtverkeersleiding Eurocontrol. Volgens de onderzoekers is het zogenaamde 'fuel tankering' maar in 20 procent van de gevallen de moeite waard. De maatschappij bespaart soms maar een paar tientjes per vlucht, want elke extra liter brandstof betekent extra gewicht en dus meer verbranding.

Maar per jaar levert de praktijk wel een flinke besparing op, zegt Teunissen. "Binnen Europa stijgt een vliegtuig misschien wel vijf keer per dag op. Doe dat keer 365 dagen per jaar: da's toch interessant geld."

'Fuel tankering' is een heel normaal verschijnsel, zegt hij. "Het gebeurt al sinds de luchtvaart bestaat en hoort bij een normale bedrijfsvoering. Met de huidige discussie over het klimaat wordt het een dilemma."

Papieren boekjes

Ook Eurocontrol schrijft dat er veel meer maatschappijen zijn die vliegen met een extra volle tank om kosten te besparen. Hierdoor verbranden de maatschappijen 286 miljoen liter extra brandstof per jaar. En dat staat volgens de onderzoekers gelijk aan 901 miljoen kilogram CO2.

Aan de krant Daily Mail vertelde British Airways vorig jaar dat het bedrijf allerlei maatregelen neemt om lichter te vliegen. Denk aan lichtere stoelen en iPads in plaats van papieren kaarten voor piloten. Dat zou bij elkaar 40 kilo per vlucht besparen.

'Teleurgesteld'

Een anonieme werknemer tipte de BBC over de minder milieuvriendelijke praktijken van British Airways. "Ik ben al heel lang een trotse werknemer van BA, maar dit is hypocriet. Ik ben verdrietig en teleurgesteld in het bedrijf."

De Britse directeur van milieuorganisatie Greenpeace zegt tegen de BBC dat dit een typisch voorbeeld van 'greenwashing' is. "Het bedrijf vindt winst maken belangrijker dan onze planeet."

Bron • RTL Z