Bedrijven

Nederlandse stichting dreigt Volkswagen met miljardenclaim

13 juni 2017 10:58

Beeld © ANP

Een Nederlandse stichting wil ook voor Europese Volkswagenbezitters een regeling treffen met de Duitse autofabrikant. De stichting overweegt een rechtszaak tegen Volkswagen aan te spannen. De inzet: het terugbetalen van de nieuwwaarde.

Behalve Volkswagen wil de Stichting Volkswagen Car Claim ook softwareleverancier Bosch en de Nederlandse verkopers van de auto's voor de rechter slepen.

Het gaat er in deze procedure specifiek om dat de diesels, waarvoor na het dieselschandaal een softwareupdate is geregeld, nog steeds vervuilend zijn en op verschillende punten niet meer hetzelfde presteren als voorheen.

Nieuwprijs terugbetalen

Volgens de stichting is dit reden genoeg om het oorspronkelijke koopcontract te laten ontbinden. Dan zouden de mensen hun auto kunnen inleveren en de nieuwprijs terugkrijgen. Een en ander speelt voor bijna 180.000 Nederlandse wagens. Er hebben zich volgens de stichting al enkele duizenden eigenaren gemeld. 

Als Volkswagen voor ieder van deze wagens een bedrag van 25.000 euro zou moeten terugbetalen, komt de schadepost voor het Duitse bedrijf op 4,5 miljard euro, becijfert de stichting. 

Wachten op procedure in de VS

De dagvaarding gaat naar verwachting in september of oktober de deur uit. Dat de stichting niet nu al de dagvaarding de deur uitdoet, heeft twee redenen, legt Patrick Haas van advocatenkantoor AKD uit. Hij behartigt de belangen van de stichting en vertelt dat er eerst gewacht wordt op de uitkomst van een procedure die nog in de VS loopt. Eventuele informatie die daaruit komt, kan weer in de Nederlandse zaak gebruikt worden.

Daarnaast hoopt de stichting dat zich meer Volkswagen-eigenaren bij hen zullen aansluiten: "Hoe meer partijen zich aansluiten, hoe beter dat is voor de zaak", aldus Haas. In heel Europa wordt naar de Nederlandse zaak gekeken. "Mocht het tot een collectieve schikking komen dan kan de Nederlandse rechter die algemeen verbindend verklaren", aldus Haas.

Private investeerders

Autobezitters kunnen op de website van de stichting met hun kenteken checken of ze in aanmerking komen. Meedoen is kosteloos, de stichting en bijbehorende kosten zoals de inhuur van advocaten worden gefinancierd door private investeerders. Wie dat zijn wil Haas niet zeggen: "Zij zijn schuw om met naam en toenaam in de media te komen." 

Maar hoe zit het dan met de nieuwprijs, die de stichting wil terugclaimen? Haas legt uit dat Volkswagen waarschijnlijk niet zo ver zal willen gaan en dat er een schikking getroffen zal worden. Wat daar aan schadevergoeding uitkomt, zal verdeeld worden. Van een eventuele schadevergoeding gaat 15 tot 18 procent naar de financiers, iets dat heel gebruikelijk is elders in Europa, aldus Haas.

"Daar zijn percentages van 40 procent heel gebruikelijk. Mocht de procedure leiden tot de daadwerkelijke ontbinding van de koopcontracten, dan zullen de financiers van de stichting een vergoeding krijgen van 15 tot 18 procent over het verschil tussen de oorspronkelijke aankoopprijs en de dagwaarde van de auto. Dat is logisch, aldus Haas: "Als zij nu zouden verkopen, krijgen ze ook de dagwaarde." 

Sjoemelaffaire

Het dieselschandaal draait om het sjoemelen met uitstootgegevens van auto's door middel van gemanipuleerde software. Daardoor leken de wagens in testen schoner dan ze in het echt waren. Volkswagen Car Claim zoekt al sinds 2015 naar een 'passende oplossing' voor gedupeerden van de grote uitstootfraude bij het Duitse autoconcern, echter zonder resultaat.

"Wij zien nu geen andere mogelijkheid dan alle getroffen autobezitters te mobiliseren om Volkswagen, Bosch en de lokale handelaren te bewegen hun verantwoordelijkheid te nemen'', verklaart Guido van Woerkom, die bestuurder is bij de stichting. Van Woerkom is ook voorzitter van Detailhandel Nederland en hij was eerder directeur van verkeersorganisatie ANWB.

Bron • RTL Z