Bedrijven

Fiat Chrysler en PSA kondigen fusie aan: hoofdkantoor in Nederland

Pepijn Nagtzaam • 31 oktober 2019 08:57 @pepijnnagtzaam

Een productielijn van Fiat Beeld © Getty

Autobouwers Groupe PSA en Fiat Chrysler (FCA) willen fuseren. Het fusiebedrijf zou ongeveer 49 miljard dollar (44 miljard euro) waard worden en het vierde grootste autobedrijf ter wereld worden. Het plan is om het hoofdkantoor van het nieuwe bedrijf in Nederland te vestigen.

Na de fusie zouden alleen Volkswagen, Toyota en Renault-Nissan groter zijn dan FCA-Peugeot. Die drie bedrijven verkopen jaarlijks alle drie ruim tien miljoen auto's. 

Het nieuw te vormen moederbedrijf moet in Nederland gevestigd worden. Fiat Chrysler heeft nu al een kantoor in Lijnden. De helft van de aandelen komt in handen van aandeelhouders van Groupe PSA, bekend van merken als Peugeot en Citroën. De andere helft wordt van FCA. 

Posten al verdeeld

Carlos Tavares, nu ceo bij PSA, moet de nieuwe ceo van het bedrijf worden. FCA-president John Elkann, kleinzoon van Fiateigenaar Gianni Agnelli, wordt president in het fusiebedrijf. De twee bedrijven krijgen evenveel macht. 

De twee autobouwers denken dat ze na de fusie hun onderzoeks- en ontwikkelingscapaciteiten beter kunnen benutten. De bedrijven willen daarmee een een wereldleider worden in een nieuw tijdperk van mobiliteit.

Bedrijven moeten samenwerken

Middelgrote autoconcerns moeten veel meer samenwerken om te overleven, zei zei automotive-expert Hans Groenhuijsen gisteren tegen RTL Z. "Anders redden ze het niet qua innovatiekracht. Er is zoveel waar in geïnvesteerd moet worden en dat kan alleen als je veel auto's verkoopt die ook betaalbaar blijven."  

Sergio Marchionne, de overleden bestuursvoorzitter van FCA, vond hetzelfde. Hij zei altijd dat autoconcerns alleen konden overleven als ze minimaal 8 miljoen tot 10 miljoen auto's per jaar zouden produceren, zodat kosten gedrukt kunnen worden. 

President John Elkann van Fiat Chrysler. Beeld © Getty

Samenwerken op internationale markt

FCA moest ook vanwege de toegenomen vraag naar elektrische auto's op zoek naar een partner. Het bedrijf loopt zelf hopeloos achter met de elektrificatie van het modellenaanbod. Fiat heeft nog geen elektrische auto in massaproductie. Groupe PSA heeft dat wel.

De bedrijven kunnen elkaar helpen op de internationale markt. PSA heeft dankzij een alliantie met de Chinese autoproducent Dongfeng ook toegang tot de Chinese markt, iets waar FCA grote belangstelling voor heeft. Daar staat tegenover dat FCA de Fransen de weg kan wijzen in de Amerikaanse markt.

170 miljard omzet

Na de fusie zouden ze samen ongeveer 8,7 miljoen auto's per jaar verkopen, met een omzet van 170 miljard euro en een operationele winst van 11 miljard euro.

De autobouwers verwachten jaarlijks ongeveer 3,7 miljard euro te kunnen besparen door de samenwerking. Daarvoor zou eenmalig 2,8 miljard euro moeten worden geïnvesteerd.

De nieuwe groep wordt genoteerd aan de beurs in Parijs, Milaan en New York.  

Bron • RTL Z