Bedrijven

Hoogste baas Boeing moet zich verantwoorden voor crashes

29 oktober 2019 06:03

Boeing 737 MAX-toestellen mogen nog steeds niet vliegen. Beeld © EPA

Een jaar geleden stortte een Boeing 737 MAX van vliegmaatschappij Lion Air in zee bij Indonesië. Alle 189 inzittenden kwamen om. Het was de eerste van twee dodelijke ongelukken met het nieuwste type 737 van Boeing. Vandaag moet de hoogste baas van Boeing zich verantwoorden voor de Amerikaanse senaat.

Terwijl in Indonesië vandaag de slachtoffers worden herdacht, zal de hoogste baas van Boeing, Dennis Muilenburg, vanmiddag lastige vragen moeten beantwoorden.

De Boeing-topman zal toegeven dat de vliegtuigbouwer fouten heeft gemaakt bij de ontwikkeling van de 737 MAX, blijkt uit een kopie van de verklaring die door het bedrijf naar buiten is gebracht. Hij gaat in zijn verklaring echter niet in op hoe die fouten tot stand kwamen.

Vliegverbod

Boeing zou willens en wetens risico's hebben genomen bij het ontwerp van de 737 MAX en communiceerde daar niet over. En dus is het maar de vraag of Muilenberg de Amerikaanse senaat kan overtuigen het toestel weer toe te laten tot het Amerikaanse luchtruim.

Nog altijd staan wereldwijd Boeing 737 MAX-toestellen aan de grond. Er werd een vliegverbod ingesteld na de tweede crash in Ethiopië, een paar maanden na de eerste crash in Indonesië.

Kapotte sensor

Ook dáár kregen de piloten te maken met problemen in de cockpit die ze niet onder controle kregen. Door een kapotte sensor dook de voorkant van het toestel van Ethiopian Airlines naar beneden. Het leidde uiteindelijk tot de dood van alle 157 mensen aan boord.

Het vliegverbod is een immense financiële strop voor Boeing. Maar Muilenburg zal op weinig sympathie kunnen rekenen bij Amerikaanse senatoren. Het hoofd van de senaatscommissie zei eerder al tegen persbureau Reuters 'dat de MAX pas weer mag vliegen als 99,9 procent van de Amerikaanse bevolking en alle beleidsmakers ervan overtuigd zijn dat het toestel veilig is'.

Boeing-topman Dennis Muilenburg. Beeld © Getty Images

Vorige week presenteerden Indonesische onderzoekers de conclusies van een vernietigend onderzoek naar de Lion Air-crash. Alles wat mis kon gaan, ging mis: er waren mechanische problemen, een belangrijk veiligheidssysteem functioneerde niet goed en piloten waren onvoldoende getraind om met problemen om te gaan. Over één ding kon volgens de onderzoekers geen twijfel bestaan: Boeing was de hoofdschuldige van het ongeluk.

Schadevergoeding

De eerste nabestaanden van de slachtoffers van de vliegtuigongelukken in Indonesië en Ethiopië hebben inmiddels een schadevergoeding gekregen van omgerekend zo’n 130.000 euro. Ook zij zullen vandaag met interesse horen wat Muilenburg te zeggen heeft. Het verhoor zal naar verwachting twee dagen duren.

Bron • RTL Nieuws/ Reuters