Bedrijven

Omzetgroei Unilever valt tegen, maar de koers stijgt wel

Paul le Clercq • 17 oktober 2019 10:41 @Paul_le_Clercq

De omzetgroei van Unilever komt volledig uit opkomende landen. Beeld © Getty

Unilever heeft moeite om het eigen doel voor de omzetgroei te halen. In het derde kwartaal nam de onderliggende omzet met 2,9 procent toe en dat is onder de onderkant van de nagestreefde bandbreedte van 3 tot 5 procent.

In de maanden juli tot en met september steeg de onderliggende omzet, waarbij bepaalde factoren eruit worden gefilterd voor een beter beeld, met 2,9 procent. Dat was niet alleen minder dan de doelstelling, het was ook minder dan de 3,3 procent van het eerste halfjaar.

Unilever publiceert over het eerste en derde kwartaal alleen een trading update, dus zonder winst- of verliescijfers te vermelden. De resultaten over heel 2019 worden op 28 januari van 2020 bekend gemaakt.

Groei in opkomende markten

De omzetgroei in het derde kwartaal is opgebouwd uit 1,4 procent meer verkochte producten en het verhogen van de prijzen met 1,5 procent. Er is verder een groot verschil tussen de omzetgroei in ontwikkelde markten, zoals Europa (exclusief Rusland) en Noord-Amerika aan de ene kant en opkomende landen aan de andere kant.

In opkomende landen steeg de onderliggende omzet met 5,1 procent. Die in ontwikkelde landen daarentegen daalde met 0,1 procent. Ondertussen komt ruim 41 procent van de totale omzet uit opkomende landen, dus waar de omzet nog wel toeneemt.

Koers stijgt

Opvallend is dat de beurskoers van Unilever stijgt in de handel vanochtend. Misschien komt de koerswinst doordat analisten erger hadden gevreesd, denkt RTL Z-beurscommentator Hans de Geus. Hij noemt de omzetcijfers 'zeer matig'.

De Geus vindt het opvallend dat er niets wordt gezegd over de handelsoorlog, terwijl de groei van de omzet juist in opkomende landen zit. Mogelijk was de angst dat er zou worden gezegd dat het concern er last van zou hebben, aldus De Geus.

Bron • RTL Z