Van onze partner Jumbo

De hysterie en historie van de kantoorlunch

16 oktober 2019 07:17

Beeld ©

Gezonde salades, soms een vette hap, themadagen en een momentje van rust. De gemiddelde kantoorlunch is tegenwoordig een belevenis op zich. Hoe anders dat vroeger was, weet trendonderzoeker Anneke Ammerlaan. “Tijdens de lunch ging alles gewoon anderhalf uur dicht!”

Voor de Tweede Wereldoorlog was een lunch op kantoor of in het bedrijf helemaal geen gewoonte. Werknemers woonden dicht bij werk, dus tussen de middag gingen ze thuis schaften. Moeder de vrouw kookte een warme maaltijd en de mannen schoven tijdens hun pauze even gezellig aan. “We kunnen het ons nu niet meer voorstellen, maar vroeger ging tijdens de lunch álles anderhalf uur dicht. Winkels, bedrijven en ook scholen. Het lag gewoon plat”, legt Ammerlaan uit. 

Bammetjes in sobere ruimte

Na de Tweede Wereldoorlog werd het anders. Ten tijde van de wederopbouw creëerden bedrijven een ruimte waar werknemers hun lunch konden eten. “Mensen namen zelf hun bammetjes mee en er werd soms een soepje geserveerd. Een beetje warmte gaf troost op koude dagen.” Maar aan de ruimte zelf was niets warm, het was eerder troosteloos. Een sobere inrichting met als hoofddoel zitplek voor iedereen. “De werkgever betaalde dat allemaal, dus ruimte voor luxe was er niet.” 

Aan die troosteloze bedoening kwam eind jaren ’70 een einde. Mensen kregen meer geld, dus wilden ook wel wat meer luxe. De kantines verkochten gefrituurde snacks, tosti’s en pita’s. “De werknemers, het waren toen vooral nog mannen, namen nog steeds wel hun bammetjes mee, maar haalden in die kantine ook iets extra’s. Dat waren vaak de dingen die ze thuis niet kregen. Gefrituurde snacks en een ongezonde hap. Dát was het moment dat de kantine ongezond werd.” Niet gek ook. Op een gegeven moment was een kroket slechts een kwartje, terwijl je voor een volkorenbroodje 80 cent betaalde. 

Saladbars

Een decennium later werden de eerste bedrijfskantines geoutsourcet. In eerste instantie was het personeel daar blij mee - meer keuze, lekkere dingen! - maar uiteindelijk bleek dat ook het cateringteam daar niet voor een droge boterham stond te werken. De prijzen gingen omhoog. “Cateraars haalden in de jaren 80 en 90 allerlei capriolen uit om die prijsverhoging waar te kunnen maken. De eerste saladbars ontstonden en er werden vers belegde broodjes en sapjes verkocht”, vertelt Ammerlaan. 

Bezorgservices

Slimme broodjeszaken en supermarkten speelden in op deze trend. De bezorgservices kwamen op. “Personeel ging voor het eerst eisen stellen op dit gebied. Een goede lunch werd de verantwoordelijkheid van de werkgever. Hetzelfde gold voor lekkere koffie en thee”, aldus Ammerlaan. 

Inmiddels is lunchen op de zaak rijk belegd. Bedrijfskantines zijn heuse restaurants of zelfs lounges geworden en ook bij kleinere bedrijven is de lunchtafel goed gevuld. Lekker brood, smakelijk beleg en verse sapjes. “Een goede lunchlocatie is inmiddels echt een faciliteit binnen bedrijven, in plaats van ‘slechts’ de plek om te eten.” 

Hup in de koelkast

Het is dan ook aan te raden om ook op dit vlak goed naar je werknemers te luisteren. Biologische ingrediënten, goede salades, lekkere broodjes en verse sapjes. En dat hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn. Een beetje slimme ondernemer laat een verse lunch gewoon bezorgen. Jumbo brengt het bijvoorbeeld tot aan je koelkast. Vandaag besteld, morgen in huis. Dat idee. Tevreden werknemers zijn per slot van rekening goede werknemers. Bestellen maar! 

Ook weten wat de voordelen zijn van online je zakelijke boodschappen bij Jumbo bestellen? Ga naar Jumbo.com/bedrijven. En als je meedoet met de winactie maak je meteen kans op een inspiratiesessie bij jou op kantoor met Björn Kuipers.