Bedrijven

Problemen bij Neckermann, Consumentenbond waarschuwt

08 oktober 2019 13:32

Beeld © Getty Images

De Consumentenbond trekt aan de bel vanwege problemen bij webwinkel Neckermann. Er zijn honderden klachten binnengekomen over het bedrijf, en de bond waarschuwt dan ook om niet vooruit te betalen bij een bestelling.

De klachten gaan over producten die niet geleverd worden, dat er geen geld wordt terugbetaald en dat het bedrijf moeilijk bereikbaar is voor vragen. Neckermann beloofde in augustus nog dat alle klachten binnen een paar weken opgelost konden worden, maar komt die belofte niet na, stelt de Consumentenbond.

Onbereikbaar

Op het klachtenforum van de Consumentenbond, Klachtenkompas, laten tientallen mensen weten dat ze al weken of maanden op bestellingen van meubels en kleding wachten. Naar hun geld kunnen ze ook fluiten, want op verzoeken om retourbetaling wordt niet gereageerd.

Neckermann is niet bereikbaar voor vragen van RTL Z: de telefoon wordt niet opgenomen en op mail komt geen reactie. Op de site staat momenteel te lezen dat het bedrijf kampt met 'technische en organisatorische problemen' en momenteel geen nieuwe bestellingen aanneemt.

'Betaal niet vooruit'

De Consumentenbond waarschuwt mensen om voorzichtig te zijn met bestellingen bij het bedrijf en geen vooruitbetaling te doen, om verdere problemen te voorkomen.

Webshop Neckermann staat los van reisorganisatie Neckermann, onderdeel van Thomas Cook, dat onlangs failliet is gegaan.

Wat zijn je rechten als consument?

Wanneer een winkel of webwinkel failliet gaat, kun je als consument vaak fluiten naar je bestelling of geld. Je moet je melden bij de curator en daarna sta je achteraan in de rij van schuldeisers.

Maar de webwinkel van Neckermann is, ondanks de problemen, niet failliet. Hier liggen je rechten als consument dus anders, legt jurist Martijn Witvliet van het Europees Consumenten Centrum uit. Die waarschuwt dat het geen gemakkelijke klus is om je gelijk te halen.

Naar de rechter

Want eigenlijk heb je maar één mogelijkheid, als de webwinkel helemaal niets van zich laat horen, en dat is naar de rechter stappen. "Maar een bedrijf dagvaarden is niet gemakkelijk", geeft hij ook toe.

Via de rechter kun je je consumentenrecht afdwingen. Want als een winkel zich niet aan de afgesproken levertijd houdt, mag je de aankoop annuleren en krijg je je geld terug.

Betaal met creditcard

In Nederland wordt al snel gekozen om te betalen met iDeal, maar het advies van Witvliet is om online als het kan altijd achteraf te betalen. "Gebruik nou je creditcard."

De creditcardmaatschappij betaalt je namelijk terug, als het product niet wordt bezorgd. Ook is je nieuwe jas, tas of computer verzekerd tegen bijvoorbeeld beschadigingen.

Bron • RTL Z