Bedrijven

Zijn bio-winkels overbodig geworden? 'Supermarktproducten zijn even gezond'

08 oktober 2019 11:58

Bio-supermarkt Marqt sluit binnenkort twee grote vestigingen Beeld © ANP

Biologisch eten wordt mainstream. Maar nu supermarkten zoals AH, Jumbo, Lidl en Aldi aan de lopende band biologische producten verkopen, zijn bio-supermarkten de afgelopen jaren onder druk komen te staan. Hebben deze winkels nog wel een meerwaarde?

Bio-supermarkt Marqt sluit binnenkort de deuren van twee grote filialen. Zowel de vestiging in Amsterdam, als die in Den Haag wordt opgeheven. Ook andere bio-winkels zoals Odin en Ekoplaza en kleine zelfstandigen zijn de afgelopen jaren onder druk komen te staan. Met de komst van biologische producten in reguliere supermarkten is het voor bio-supermarkten steeds moeilijker om zich te onderscheiden.

Iedereen wil bio

"Biologische producten worden steeds populairder onder consumenten", vertelt Joyce van den Bos-Akkermans van ketenorganisatie Bionext aan Editie NL. "Het eerste halfjaar van 2018 was er een verkoopstijging te zien van zeven procent."

Meer bio in de supermarkt

"De groei zit met name bij normale supermarkten die een groeiend assortiment aan biologische producten verkopen", gaat ze verder. "Dat heeft gevolgen voor bio-winkels, die hun omzet sinds 2015 zien stagneren of zelfs zien teruglopen."

Dat heeft volgens Joyce te maken met de voorkeur van de klanten. "Zij vinden het fijn om boodschappen in één winkel te doen. Als ze in supermarkt zijn, nemen ze daar bio-producten mee in plaats van naar een speciale winkel te gaan."

Lagere prijzen

Ook de prijzen spelen een rol. "Ekoplaza en Odin zijn duurder dan biologische producten bij de Jumbo of Lidl, terwijl die niet gezonder of biologischer zijn. Elk product met bio-keurmerk is biologisch."

Groter assortiment

Odin-directeur Merle Koomans-van den Dries geeft toe dat het toenemende aanbod van bio-producten haar bezighoudt. "We moeten meer doen dan tien jaar geleden om ons te onderscheiden van gewone supermarkten. Maar daar slagen we ook in, doordat wij een groter assortiment hebben en veel meer keuze binnen specifieke productgroepen."

Merle gaat verder: "Ons personeel heeft meer expertise dan in de gewone supermarkt. Mensen zijn in deze tijd steeds bewuster bezig met voeding en het milieu en daarbij hebben ze vaak vragen. Daarvoor kunnen ze bij ons terecht."

Meer verantwoordelijkheid

Bovendien is het volgens de Odin-directeur echt de moeite waard om een biologische winkel te verkiezen boven de gewone supermarkt. "Het klopt dat de biologische olijfolie in de supermarkt lijkt op de biologische olijfolie die wij verkopen, maar wij nemen op veel fronten bewustere keuzes. We voelen ons verantwoordelijk voor de toekomst."

Ze legt uit: "Wij hebben als doel dat het geld rondgaat in de keten van de boer, winkel en consument. Daarmee kijken we op een andere manier naar biologische voeding dan de gewone supermarkten – waar winst maken ook hoog in het vaandel staat."

Streek- en seizoensproducten

Daarnaast hechten bio-supermarkten meer waarde aan streekproducten. "Veel van onze producten komen uit de eigen streek. We vliegen nooit producten in en verkopen seizoensproducten. Daarom zijn onze producten ook relatief duurder. Maar wil je het goedkoopste eten en andere vraagstukken negeren, of echt een bijdrage leveren aan de wereld?"

Stijgende lijn

Joyce van den Bos-Akkermans van Bionext denkt zeker dat er nog hoop is voor de bio-supermarkt. "Langzamerhand gaat het weer iets beter."

Bron • Editie NL