Bedrijven

KLM 100 jaar: van 345 passagiers naar 34 miljoen

Paul le Clercq • 07 oktober 2019 20:11 @Paul_le_Clercq

Schiphol, 1934. Beeld © ANP

'Onze' KLM bestaat 100 jaar en mag zich hiermee de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld noemen. Van 345 passagiers in het eerste jaar naar 34 miljoen een onderdeel van één van de grootste luchtvaartconcerns in de wereld in 2019. Dit is KLM in cijfers.

Dubbeldekker en vliegenier

Waar andere bedrijven pas 'koninklijk' zijn als ze een eeuw oud zijn, was de oudste nog onder de eigen naam opererende luchtvaartmaatschappij dat al vóór de oprichting.

De eerste vlucht vond pas plaats in mei 1920, naar Londen, in een Britse De Havilland DH-16. Dat was een toestelletje (een dubbeldekker nog) met plaats voor vier passagiers. De piloot, pardon, de vliegenier, moest zich warm aankleden: hij zat in een open cockpit.

1937, aankomst van de Noorse kroonprins Olaf en kroonprinses Margaretha. Beeld © ANP

Geen stewardess, maar hofmeester

In 1920 vervoerde de KLM maar liefst 345 passagiers. KLM ging ook met Fokkers vliegen, zo kocht het in 1920 al twee toestellen van het type F.II. 

Vijf jaar later vloog KLM met een Fokker F. VII naar Batavia (nu Jakarta). Dat was de eerste intercontinentale vlucht voor KLM en het was echt een reis, met 20 tussenlandingen. De ontwikkelingen in de luchtvaart gingen snel, in 1940 duurde de reis geen 22 dagen meer, maar nog maar zes.

In 1934 vloog de KLM ook naar Curaçao, de eerste transatlantische vlucht, en in 1935 kwamen er zelfs stewards, al heetten die toen nog hofmeester.

Groei

Een 'Holland spreekt een woordje mee'-moment was er toen KLM met de Uiver de luchtvaartrace van Londen naar het Australische Melbourne won, maar dat was niet meer met een Fokker, maar met een DC-2 van het Amerikaanse Douglas. De DC-2 luidde het einde in van de bloeiperiode van Fokker en KLM ging meer met de vliegtuigen van Douglas vliegen, die waren van metaal in plaats van hout.

In 1940 verloor KLM veel toestellen, maar na de oorlog wordt de draad weer opgepakt. Er kwam een lijndienst op New York, zodat je niet meer per schip hoefde), KLM kreeg straalvliegtuigen en mensen gingen steeds meer vliegen. Het 'nieuwe' (huidige) Schiphol werd geopend en daar had je bij elke gate zelfs een 'slurf', zodat je niet meer via een trap hoefde en niet meer in de regen stond.

1978: Marie-Louise Verkalk, de eerste vrouwelijke piloot in dienst van KLM. Beeld © ANP

Schaalvergroting

In de jaren negentig kwam er steeds meer schaalvergroting in de luchtvaart. KLM Nederland deed met het zogeheten open skies-verdrag met de VS een  gouden greep. Door dit luchtvaartverdrag met de VS kon de KLM naar elke bestemming in de VS vliegen die het maar wilde.

KLM ging ook een uitgebreide samenwerking aan en het nam zelfs een belang in de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines  (NWA). Aansluitende vluchten van NWA op een KLM-vlucht vanaf Schiphol konden onder een vluchtnummer van KLM worden verkocht.

Maar KLM blijft zoeken naar schaalvergroting. Een fusie met drie andere Europese luchtvaartmaatschappijen gaat echter niet door en ook een fusie met/ overname door British Airways wordt afgeblazen. Uiteindelijk wordt KLM overgenomen door Air France, alhoewel het als een fusie wordt verkocht.

Air France

KLM vervoerde vorig jaar meer dan 34 miljoen passagiers en samen met Air France zelfs 101 miljoen. Met Air France krijgt KLM toegang tot grotere passagiersstromen, alhoewel er intern strubbelingen zijn. KLM draait veel beter dan Air France. Zo behaalde KLM over het de eerste helft van het boekjaar 2019/2020 een operationeel resultaat van 202 miljoen euro, terwijl Air France een verlies leed van 113 miljoen euro.

Toch is het de vraag of KLM alleen verder zou kunnen. De meningen van deskundigen verschillen, maar algemeen wordt aangenomen dat het lastig wordt. En KLM is gebonden aan Air France en kan niet zomaar uit die samenwerking stappen, waarschuwde luchtvaartdeskundige Hans Heerkens eerder al.

Bron • RTL Z