Bedrijven

Containervervoer veel duurder door nieuwe regels zeevaart

Pepijn Nagtzaam • 03 oktober 2019 16:43 @pepijnnagtzaam

De MSC Gulsun, het grootste containerschip ter wereld, in de haven van Rotterdam. Beeld © ANP

Het transport van zeecontainers wordt volgend jaar flink duurder. Vanaf 2020 gaan er nieuwe brandstofregels gelden, die zeeschepen minder vervuilend maken. Dat kan uiteindelijk leiden tot een prijsstijging van 25 procent voor containervervoer.

Nu mogen zeeschepen nog brandstof gebruiken die voor 3,5 procent bestaat uit zwavel, vanaf 1 januari 2020 komt de grens te liggen op 0,5 procent. Concreet betekent dat schepen niet meer mogen varen op zware stookolie, maar dat er gebruik gemaakt moet worden van een bepaald soort fijner geraffineerde diesel.

Goed voor het milieu en de gezondheid, maar tegelijkertijd een flinke kostenpost voor rederijen. De productiekosten van de 2020-brandstof liggen namelijk een stuk hoger. Zo verwacht rederij Maersk 2 miljard dollar extra uit te geven aan brandstof in 2020. In 2017 gaf het bedrijf 3,37 miljard uit aan brandstof. Grote rederijen zijn daarom al begonnen met het rekenen van brandstoftoeslagen op vervoer.

Kosten drukken

Economen van ING verwachten een prijsstijging van uiterlijk 25 procent. Daarbij merkt Rico Luman van het Economisch Bureau van ING op dat die prijsstijging bij bepaalde schepen en routes lager kan uitpakken.

Een andere manier om de kosten te drukken is langzamer varen. "Dan verbrand je een stuk effectiever. Je verbruikt minder, dat is goed voor het klimaat en de portemonnee. Maar het nadeel is dat spullen langer onderweg zijn en klanten langer moeten wachten."

Miljoenenverschil 

Luman rekent voor hoe de prijsstijging kan uitpakken voor een relatief groot schip, dat van de haven van Sjanghai naar Rotterdam vaart en 12.000 standaardcontainers kan meenemen. De huidige vervoersprijs is ongeveer 1000 dollar per container, of in totaal 12 miljoen dollar.

Met de toename is zo'n schip per container 250 dollar extra kwijt. Uiteindelijk komt dat neer op een totaalprijs van 15 miljoen dollar voor de volledige lading.

De ING-econoom benadrukt dat de tarieven in de scheepvaart behoorlijk schommelen. "Het is een volatiele wereld en we zitten in woelig water", zegt Luman. Hij doelt op de handelsspanningen wereldwijd en op de aanvallen op olie-installaties van Saudi Aramco. "Op het moment dat zulke gebeurtenissen de oliemarkt beïnvloeden, werkt dat meteen door op zeevrachttarieven." 

Prijsstijging voor consumenten? 

Voor consumenten valt de prijsstijging enigszins mee, vertelt Luman. "De transportkosten zijn vijf procent of minder van de kostprijs. Als die brandstofkosten met 25 procent stijgen, stijgt de productprijs met 1 procent."

Dat is dus te overzien, zegt de econoom. "Maar voor alle partijen die met het transport zelf te maken hebben, is dit een serieuze stijging. Rederijen moeten dat doorberekenen, en dat kan lastig zijn in een competitieve markt." 

Zwavelfilters in plaats van schone brandstof

ING denkt verder dat ongeveer 4.000 schepen van de wereldvloot voor eind 2019 opteren voor zogeheten 'scrubbers'. Dat zijn filtersystemen die de zwavel uit de uitstoot halen. Eind 2020 zou dit aantal stijgen tot 5.500, ongeveer 6 procent van de wereldvloot. Het gaat dan vooral om de grotere containerschepen, vanaf 10.000 containers. 

Het is niet goedkoop om zo'n scrubber te installeren. Bij grotere schepen kan de investering tussen de 5 en 20 miljoen dollar liggen. Maar met filtersysteem blijft het vooralsnog toegestaan om stookolie met veel zwavel te gebruiken. Een reder kan dan profiteren van relatief lage brandstofprijzen.

Bron • RTL Z