Business

De chaos bij Air France-KLM ettert maar door

Saskia van Huijgevoort • 09 juni 2016 08:19 @Saskia_vanH

Beeld © anp

De Franse piloten bij Air France-KLM waren gisteren nog bang dat hun banen richting Amsterdam zouden verdwijnen, maar nu lijkt juist het omgekeerde het geval te zijn. De Franse tak van de luchtvaartmaatschappij wil KLM-vluchten overhevelen naar Parijs.

De moedermaatschappij steunt het plan, schrijft De Telegraaf. De bedoeling is om daardoor meer werk te creëren voor de Fransen.

Het bedrijf zou met de toezegging hopen te voorkomen dat Franse piloten staken tijdens het EK voetbal, dat morgen van start gaat. De krant schrijft dat Schiphol door deze knieval bestemmingen verliest en er bij KLM banen verloren gaan richting Frankrijk. Persbureau ANP schrijft dat "bronnen bevestigen dat de directie in Parijs er inmiddels naar neigt de piloten hun zin te geven."

Volgens dagblad Le Figaro is de aankomende topman Jean-Marc Janaillac bereid de afspraken die bij de overname van KLM in 2004 zijn gemaakt, nog eens langs de meetlat te leggen. Destijds is afgesproken dat de fusie niet ten koste mocht gaan van de ontwikkeling van het netwerk van KLM en Schiphol.

'Staking heeft ook effect op KLM'

Een mogelijke staking drukt op de winst- en verliesrekening van Air France. "KLM is evenwel onderdeel van de Air France KLM groep en de negatieve uitstraling van deze mogelijke staking heeft derhalve ook effect op KLM", laat Pieter Elbers, CEO van KLM in een reactie weten.

Het management van Air France en de vakbonden zijn nog met elkaar in gesprek. "KLM hoopt van harte dat men tot een oplossing komt om een destructieve staking te voorkomen. Ik spreek mijn steun uit aan de Air France collega's om gezamenlijk deze moeilijke discussie tot een goed einde te brengen", zegt hij.

Chaotische situatie 

Het blijft een chaos bij de twee luchtvaartmaatschappijen: gisteren werd al bekend dat zelfs het grondpersoneel op de luchthaven in Parijs weer wil staken vanwege de positieve cijfers van KLM.

De Nederlandse maatschappij vervoerde in mei 3,7 procent meer passagiers dan in dezelfde maand vorig jaar. Bij de Franse tak van de maatschappij blijft het maar onrustig en dat vertaalde zich ook uit in de cijfers. Vorige maand vervoerde Air France 0,3 procent minder mensen. 

'Verwende kinderen'

Air France-KLM zit al jaren in de financiële problemen. Het bedrijf besloot in Frankrijk onder andere om de hoge salarissen van de piloten in te dammen en 3000 medewerkers te ontslaan. De plannen werden wereldnieuws toen woedende stakers tijdens een demonstratie het hemd van het lijf van een directeur en een personeelschef van de luchtvaartmaatschappij scheurden. 

CNV Vakmensen noemde de Franse werknemers 'verwende kinderen'. Sowieso reageren Fransen wat explosiever op arbeidsgerelateerde zaken dan Nederlanders. Ter vergelijking: in Nederland is het gemiddelde aantal stakingsdagen per 1000 werknemers 9 dagen per jaar. In Frankrijk zijn dat er 171. 

Waarom zijn ze samen?

De Nederlandse maatschappij is eigenlijk te klein om zelfstandig verder te gaan en was daarom in 2003 gedwongen om samenwerking te zoeken met een grotere partner. Destijds werd dat Air France, maar met terugwerkende kracht wordt de overname wel eens vergeleken met het zielige neefje dat werd opgenomen door de zieke tante in Parijs.

Theoretisch gezien zouden de twee apart van elkaar verder kunnen gaan, alhoewel dat niet gemakkelijk zal zijn. Om KLM los te weken van zijn grote Franse broer, werd er vorig jaar zelfs een crowdfundingcampagne opgestart, maar die kwam niet erg van de grond. Air France betaalde in dertien jaar geleden 780 miljoen euro voor het Nederlandse bedrijf. De Staat heeft nog 6 procent van het bedrijf in handen. Inmiddels is de holding wat minder waard geworden, maar als je uitgaat van acht keer de netto winst is dat zo'n 450 miljoen. 

Bron • RTL Z