Bedrijven

Mode voor een prikkie: meer winkels, meer omzet voor Primark

09 september 2019 12:06

Rijen voor de Primark in Amsterdam. Beeld © ANP

Modeketen Primark heeft een goed jaar achter de rug. Het van oorsprong Ierse bedrijf groeide met vier procent, met dank aan de opening van nieuwe winkels in Europa en de Verenigde Staten.

De fast fashion-keten heeft ook 19 filialen in Nederland. Zo opende dit voorjaar een winkel in Utrecht van ruim 6000 vierkante meter met 72 paskamers en 53 kassa's. In winkels die al meer dan een jaar open zijn, daalde de omzet licht, zo meldt moederbedrijf Associated British Foods.

Vooral in het Verenigd Koninkrijk deed de keten goede zaken. Met name dus vanwege de nieuwe winkels waar naast mannen-, vrouwen- en kinderkleding klanten ook terecht kunnen voor eten en drinken, beautyproducten of een drankje in het café.  

Kritiek op goedkope kleding

Primark wordt door modeliefhebbers met een kleine portemonnee bejubeld, maar het bedrijf krijgt ook veel kritiek op de goedkope mode en de arbeidsomstandigheden waaronder die kleren worden gemaakt. 

Zelf zeg het bedrijf dat ze zo goedkoop kunnen produceren omdat ze geen reclame maken, slim inkopen (ze produceren vooral in China, Bangladesh en India) en vooral groot inkopen. Het gaat dan bijvoorbeeld om honderden miljoenen sokken en T-shirts per jaar.

Goede verwachtingen 

Voor 2019 houdt moederbedrijf Associated British Foods de verwachtingen voor heel 2019 gelijk. Behalve Primark deed ook de divisie Groceries, dat onder meer Twinings-thee en ontbijtgranen van Jordan's maakt, het goed.

De suikertak had daarentegen opnieuw te lijden van lagere suikerprijzen in Europa.

Bron • RTL Z / ANP