Bedrijven

AliExpress opent eerste fysieke winkel in Europa

Claartje Vogel • 27 augustus 2019 12:52 @claartjevogel

In de AliExpress winkel kun je producten uitproberen en vervolgens online kopen. Beeld © ANP

De Chinese Alibaba Group heeft een AliExpress-winkel geopend in Madrid. Het is de eerste fysieke Europese winkel van de webwinkelgigant. De winkel lijkt meer op een Apple-store, dan een discounter.

De Chinese webshop AliExpress heeft sinds dit weekend een fysieke locatie in Madrid. De winkel is 740 vierkante meter groot en je kunt er zo'n duizend producten uitproberen.

Bij AliExpress denk je misschien aan goedkope telefoonhoesjes en gadgets, maar in de fysieke winkel is vooral duurdere elektronica te vinden. Denk aan drones, robotstofzuigers en smartphones. De Spaanse blog ThinkSpain omschrijft de winkel als 'meer een Apple-store, dan een discountwinkel'.

Merken

In de AliExpress-winkel liggen smartphones en tablets van bekende merken als Huawei, Xiaomi, Samsung en Apple. Daarnaast zie je producten van onbekende Aziatische merken die de Europese markt op willen. Denk aan Ugreen en Oppo Reno.

Zo ziet de AliExpress-winkel eruit

Kijken in de winkel, bestellen op internet

In de AliExpress-winkel kunnen klanten producten bekijken, maar niet kopen. Dat doen ze uiteindelijk via de website met een QR-code. In de toekomst kunnen klanten ook bestellingen ophalen in de winkel.

"AliExpress is een van de populairste e-commerceplatformen in Spanje", zegt William Wang, algemeen directeur van het AliExpress in Spanje en Portugal de Spaanse krant El Periódico. "Daarom willen we juist hier nieuwe manieren verkennen om de fysieke en digitale wereld bij elkaar te brengen."

Toegangspoort naar Europa

Spanje is voor AliExpress de vierde markt qua omzet, na China, de Verenigde Staten en Rusland. "Voor de Alibaba Group is Spanje de toegangspoort naar Europa”, zegt de operations director van AliExpress tegen de Spaanse krant.

Hij zegt dat hij meer AliExpress-winkels in Europa 'niet uitsluit'.

Internationale groei

AliExpress is een dochteronderneming van het Chinese Alibaba. Via platform AliExpress kunnen consumenten producten kopen van 3000 verkopers over de hele wereld. Het platform Alibaba verkoopt voornamelijk producten in bulk aan bedrijven.

Alibaba groeit flink. Het bedrijf haalde afgelopen kwartaal een omzet van omgerekend 14,6 miljard euro, 42 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het grootste deel van de omzet komt uit thuismarkt China. Ruim 9,6 miljard euro kwam van de Chinese webwinkels.

Internationaal werd er 700 miljoen euro omgezet met retailactiviteiten. Het meeste kwam binnen via AliExpress.

Bron • RTL Z