Bedrijven

Schotten willen met veerdienst naar Eemshaven om brexitchaos te ontwijken

Michaël Niewold • 21 augustus 2019 12:35 @michaelniewold

De Eemshaven in het noordoosten van Groningen. Beeld © ANP

Om de verwachte lange rijen bij de haven in Dover te ontwijken, is een Schots bedrijf bezig met het opzetten van een nieuwe veerdienst naar het Europese vasteland. Bestemming: de Groningse Eemshaven. 

De plannen zijn nog niet helemaal rond, vertelt David Kellas, directeur van het bedrijf TEC Offshore. "Vandaag zijn we bezig met een belangrijk stuk in een puzzel van honderd stukjes", zegt hij tegen RTL Z. Meer dan de helft van de stukjes is al gelegd, vertelt hij. 

Nog regelen: ferry's

Wat er allemaal nog geregeld moet worden, wil hij niet zeggen. Een van de zaken zal vermoedelijk het regelen van veerboten zijn. Kellas ontkent met klem berichten dat zijn bedrijf deze gaat huren van Stena Line. Als alles goed gaat, vaart de eerste veerboot eind oktober.

Gemikt wordt op een overtocht per dag, zegt Kellas. De oversteek duurt zo'n 20 uur. 

Beeld © RTL Z

Deadline nadert

Op 31 oktober verloopt de brexitdeadline: als er dan geen akkoord is tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie over het vertrek van de Britten uit de Unie volgt een harde brexit.

De verwachting is dat dit zal leiden tot chaos bij Dover, waar veel vracht het Verenigd Koninkrijk per boot verlaat en binnenkomt. Met een eigen veerverbinding, hebben Schotse vervoerders minder last van de drukte.

Eerst onderzoek, dan contract

Er lopen inderdaad gesprekken, bevestigt Cas König, directeur van Groningen Seaport na een bericht van RTV Noord. "Er is nog niet getekend, we gaan nu eerst onderzoeken of dit veilig kan", legt hij uit.

Dat wordt gedaan met simulaties, waarin gekeken wordt of er wel een veerboot in de haven kan varen. "Het zijn redelijke windvangers, we gaan ze niet proefondervindelijk laten varen onder het motto 'kijken wat er gebeurt'."

De uitkomsten van dat onderzoek zijn ook van belang voor eventuele aanpassingen in de haven, zoals een laad- en losinstallatie. Die is wel aanwezig, maar 'elk schip is weer anders'. "Het is wel vaker dat bedrijven iets bijzonders willen, dan gaan wij kijken hoe we dat gaan regelen", zegt König. 

Krappe planning

Dat zou wel kunnen betekenen dat de eerste veerboot later dan eind oktober gaat varen. Voor een nieuwe plek waar vrachtwagens en auto's aan en van boord kunnen, moet Rijkswaterstaat een vergunning afgeven.

Er is nog geen aanvraag voor een vergunning binnen, zegt Rijkswaterstaat. De afhandeling van zo'n aanvraag duurt normaal 'enkele maanden'. 

Omdat er nog geen contract getekend is, kan König ook niet zeggen wat TEC Offshore gaat betalen om aan te meren in de Eemshaven. "Normaal gesproken betaalt een bedrijf havengeld voor de service die wij verlenen. Daar wordt nu nog over onderhandeld."

'Van harte welkom'

Als alles doorgaat, is dat goed nieuws voor de haven. Daar windt König geen doekjes om. "Als het veilig kan, zijn ze van harte welkom, daar hoeven we niet ingewikkeld over te doen", zegt hij.

"De haven loopt heel goed vanwege de offshore windenergie die vanuit hier windparken op zee bouwen." Ook de datacenters van bijvoorbeeld Google zijn goed voor de economie in de regio, vertelt hij. 

Bron • RTL Z