Bedrijven

Kleding blijft moeizame branche, met online als reddingsboei

20 augustus 2019 10:23

Winkelend publiek in de Grote Houtstraat in Haarlem. Beeld © ANP

Ondanks de economische voorspoed blijft het voor de meeste kledingwinkels lastig om meer kleding te verkopen. De omzet van de totale branche steeg weliswaar vorig jaar, maar bij meer dan de helft van de ondernemers daalde deze juist.

Of een ondernemer in de kledingbranche succes heeft of niet, wordt vooral bepaald door 'zichtbaarheid', aldus Sonny Duijn, sectoreconoom van ABN Amro. Hij onderzocht samen met onderzoeksbureau Locatus de Nederlandse kledingverkoopbranche. 

Door de grote concurrentie in de sector en het veranderde koopgedrag van consumenten moet je als winkel of keten makkelijk vindbaar zijn. En dat betekent een pand op een a-locatie en een website. Het kan ook nog op andere manieren, maar dat zal dan flink geld kosten aan bijvoorbeeld reclame. 

Geen omzetgroei

En omdat de marges op kleding laag zijn, is dat niet voor iedere ondernemer mogelijk. Winkels die zich puur richten op specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld alleen mannen of vrouwen of kinderen, draaien gemiddeld met een marge van zo'n 3 tot 4 procent. Voor lingerie is dat nog maar 2 procent en winkels die een gemengd aanbod hebben, leggen er gemiddeld op toe, aldus rapport van ABN

De bank verwacht dat de omzet, die vorig jaar volgens berekeningen van de bank op grofweg 13,2 miljard euro lag, dit jaar niet zal groeien en ook volgend jaar wordt voor een groot deel van de ondernemers erg lastig. Bij een kwart van de kledingondernemers daalde de omzet vorig jaar met 10 procent of nog meer. 

Winnaars

Er zijn ook winnaars, constateert de bank. Ondernemers die een winkel hebben op een a-locatie halen er per vierkante meter vier keer meer omzet dan gemiddeld. Niet alleen locatie speelt een rol, ook online verkopen of minimaal het hebben van een website. 

Zonder de internetverkopen was de omzet van de branche zelfs gekrompen. Online verkopen zijn inmiddels goed voor 15 procent van het totaal. 

Toch is het niet voor iedere ondernemer slim om een webshop te beginnen, vertelt Duijn. "Online omzet is niet altijd om te zetten naar winst", legt hij uit. Wel is het slim om een website te hebben, want veel consumenten oriënteren zich eerst online om nieuwe kleding vervolgens in de winkel te kopen. "Zonder webshop kun je dus wel online klanten winnen", zegt Duijn. 

Bron • RTL Z