Bedrijven

Cateringpersoneel KLM voert actie, vluchten mogelijk vertraagd of zonder eten

Michaël Niewold • 15 augustus 2019 06:07 @michaelniewold

Huidig KLM-topman Pieter Elbers (links) bekijkt het menu dat topkok Jonnie Boer in 2015 maakt voor in de business class. Beeld © ANP

Het personeel van KLM dat de catering aan boord van vliegtuigen verzorgt, werkt vandaag precies volgens het boekje. En dat zou tot gevolg kunnen hebben dat passagiers geen eten aan boord hebben óf dat hun vlucht vertraagd is. 

Het gaat om personeel van KLM Catering Services (KCS), een dochterbedrijf van de vliegmaatschappij. KCS regelt naar eigen zeggen meer dan 55.000 maaltijden per dag voor ruim 350 vluchten. 

Het personeel is ontevreden over het verloop van de onderhandelingen over een nieuwe cao voor de cateringbranche, waar zij ook onder vallen. Uit protest tegen het eindbod van werkgeversorganisatie Veneca voeren een paar honderd van de in totaal ruim 1300 werknemers daarom actie, vertelt Harry de Wit, bestuurder van vakbond FNV Catering. 

Volgens de regels werken

"Het is een actie waar je makkelijk aan mee kunt doen, want je werkt gewoon volgens de regels", zegt hij. En dat kan voor vertragingen zorgen, want soms worden de regels overtreden als een vliegtuig snel van maaltijden voorzien moet worden, legt hij uit. Vluchten van buitenlandse maatschappijen zullen worden ontzien, zo is de afspraak.

Volgens de regels werken betekent bijvoorbeeld dat alles gecontroleerd wordt, in plaats van steekproefsgewijs. Een andere tip voor stakend personeel is om niet uit zichzelf efficiënter te werken of een probleem op te lossen, zo blijkt uit een instructiemail aan de vakbondsleden die is ingezien door RTL Z.

Zonder sandwich op vakantie

Vluchten binnen Europa mogen zonder eten aan boord vertrekken, het zou dus kunnen dat sommige vakantiegangers het zonder sandwich of snack moeten doen aan boord naar hun bestemming. Omdat vluchten buiten Europa niet zonder eten mógen vertrekken, kunnen deze vluchten vertraging oplopen. 

Om ervoor te zorgen dat actievoerend personeel niet de dupe van de eigen actie wordt, is er ook een actie dat er niet zal worden overgewerkt. Door dit te doen, mag KLM personeel niet vragen om langer te blijven om vertraagde vliegtuigen alsnog te bevoorraden. 

Moeizame onderhandelingen

De acties volgen op een moeizaam onderhandelingsproces dat sinds februari loopt, vertelt De Wit. Het gat tussen het eindbod van de werkgevers en wat de FNV eist is groot. De vakbond wil 5 procent erbij, de werkgevers gaan niet verder dan drie procent. Omdat hun bod ook pas ingaat op 1 september en de cao al eerder dit jaar afliep, blijft er een loonsverhoging over die de inflatie niet eens dekt, vertelt De Wit. Als er geen beter bod komt voor een cao voor de cateringsector, volgen meer acties, besluit hij. 

Vorige week is het overleg tussen de vakbond en KLM over een nieuwe cao voor grond- en cabinepersoneel van het bedrijf ook al geklapt. En ook hier geldt: als KLM niet met een beter bod komt, dan gaat het personeel mogelijk actie voeren.

Bron • RTL Z