Bedrijven

ABN Amro moet alle klanten doorlichten op witwassen: boete niet uitgesloten

Matthias Pauw • 07 augustus 2019 09:31 @mattpauw

Pinnen bij ABN Amro. Beeld © ANP

ABN Amro moet al zijn particuliere klantdossiers gaan doorlichten, om er zeker van te zijn dat klanten zich niet bezighouden met illegale zaken als het witwassen van geld. Toezichthouder DNB heeft de bank daartoe verplicht nadat het onregelmatigheden heeft geconstateerd.

Wat De Nederlandse Bank precies heeft gezien dat niet door de beugel kan, is onduidelijk. Een woordvoerder van ABN Amro houdt het erop dat de bank 'bepaalde zaken niet goed genoeg voor elkaar heeft', en dat de problemen nu aangepakt worden, 'zoals dat hoort'.

Dure en tijdrovende klus

Het doorlichten van alle 5 miljoen particuliere klanten zal een tijdrovende en dure klus worden. ABN trekt er 114 miljoen euro extra voor uit. Eerder werd de afdeling die in de gaten houdt of de klanten zich wel aan de regels houden, al behoorlijk opgeschaald tot 1000 mensen. Ook werd aangekondigd dat er nog eens 400 banen bijkomen.

Die 400 extra werknemers waren nodig omdat ABN de klantdossiers van de zakelijke klanten op orde aan het maken is. Van DNB moet de bank dat nu dus ook versneld gaan doen voor retailklanten.

Boete?

ABN schrijft in een toelichting op de kwartaalcijfers dat het 'alle vereiste acties onderneemt' om de regelgeving volledig na te leven. Daarbij sluit het expliciet de mogelijkheid van een boete niet uit.

Over hoe hoog een eventuele boete kan uitvallen, zegt de woordvoerder: "Dat weten we echt niet. Daar kunnen we echt niets over zeggen."

Afhankelijk van hoe ernstig de zaken ervoor staan, kan zo'n boete hoog oplopen. Dat ondervond concurrent ING vorig jaar. Die bank deed te weinig om witwassen door klanten tegen te gaan en schikte uiteindelijk voor 775 miljoen euro met het Openbaar Ministerie.

Bron • RTL Z