Bedrijven

Meer winst en omzet PostNL dat Duitse dochter Postcon verkoopt

Michaël Niewold • 05 augustus 2019 08:20 @michaelniewold

Herna Verhagen, ceo van PostNL bij de aankondiging van de overname van Sandd. Beeld © ANP

PostNL heeft de omzet en de winst in het tweede kwartaal van dit jaar opgeschroefd. Er werden meer pakketten bezorgd en minder brieven. Het bedrijf verkoopt Postcon, een Duitse dochteronderneming aan een investeringsfirma.

Voor welk bedrag het dit bedrijf, dat 10 procent van de Duitse postmarkt bedient, verkoopt, maakt PostNL niet bekend. De verkoop moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders. PostNL verwacht dat de deal voor het eind van dit jaar is afgerond.

De verkoop past in de strategie van het bedrijf om zich te focussen op de Nederlandse en Belgische markten. "En op de transformatie van PostNL in een logistieke e-commerce dienstenaanbieder", aldus ceo Herna Verhagen in een persbericht.

Omzet omhoog

De omzet van PostNL steeg met 2 procent tot 681 miljoen euro, de winst met 76 procent tot 37 miljoen. Dat cijfer is vertekend, omdat er in hetzelfde kwartaal vorig jaar een afboeking van 17 miljoen euro is gedaan vanwege onder meer het afwaarderen van bezittingen en projectkosten. 

Het onderliggende cash bedrijfsresultaat, waar beleggers doorgaans veel meer interesse in hebben, steeg met 24 procent tot 41 miljoen euro. 

Dat is mede te danken aan het bezuinigingsplan dat PostNL uitvoert. Dat leverde in het afgelopen kwartaal een besparing van 12 miljoen euro op. In totaal verwacht het bedrijf dit jaar tussen de 45 en 65 miljoen euro te besparen. 

Overname Sandd

Het bedrijf laat weten dat het is voorbereid op een eventueel 'nee' van toezichthouder ACM op het plan om te fuseren met Sandd. Als dit gebeurt, dan zal PostNL staatssecretaris Mona Keijzer vragen om een uitzondering te maken op de mededingingswet.

De overname, die in februari werd aangekondigd, stuit mogelijk op bezwaren van de ACM omdat die vreest dat het PostNL dankzij het opslokken van Sandd een monopoliepositie krijgt op de Nederlandse markt. En dat is slecht voor bedrijven en consumenten. 

Brieven blijven melkkoe

Bij het uitsplitsen van de omzet en winst naar pakketten en briefpost blijkt dat de laatste categorie weliswaar steeds kleiner wordt, maar nog steeds wel lucratief is. Bij pakketten steeg de omzet van 373 miljoen naar 402, bij de Nederlandse postbezorging daalde de omzet van 400 naar 380 miljoen euro. 

Het onderliggende cash bedrijfsresultaat bij pakketten daalde iets, van 31 miljoen naar 30 miljoen euro. Bij de postbezorging steeg dit juist: van 6 miljoen tot 13 miljoen. 

Bron • RTL Z