Bedrijven

Air France-KLM blijft last houden van hoge brandstofprijzen

Michaël Niewold • 31 juli 2019 08:09 @michaelniewold

Toestellen van Air France-KLM op Schiphol. Beeld © ANP

Air France-KLM heeft een moeizaam kwartaal achter de rug. De onderliggende winst steeg weliswaar in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar toen kostte de stakingen bij Air France honderden miljoenen euro's.

De luchtvaartcombinatie zucht vooral onder de hoge brandstofprijzen. De operationele winst van de luchtvaartcombinatie steeg met 54 miljoen euro tot 400 miljoen. De stakingen vorig jaar kostten het bedrijf vorig jaar 335 miljoen euro in de eerste helft van het jaar

Topman Ben Smith sprak in een toelichting evenwel van een 'robuust' kwartaal gelet ook op de passagiersgroei en kostenbesparingen bij de onderneming.

Hoge kerosinerekening

De totale omzet van de onderneming steeg met ruim 6 procent tot bijna 7,1 miljard euro. Air France-KLM was in de maanden april, mei en juni 1,4 miljard euro kwijt aan kerosine, bijna een vijfde meer dan een jaar eerder.

In totaal verwacht het bedrijf dat het dit jaar 5,5 miljard euro kwijt is aan kerosine, 550 miljoen euro meer dan vorig jaar. Toen had het bedrijf ook al last van de hoge brandstofprijzen.

Winstmarge hoger bij KLM

De Franse maatschappij sloot het kwartaal af met een resultaat van 143 miljoen euro. Dat is 130 miljoen euro meer dan een jaar eerder. Het operationeel resultaat van KLM daalde met 70 miljoen euro tot 258 miljoen. De winstmarge bij KLM viel met bijna 9 procent wel fors hoger uit dan bij zusterbedrijf Air France waar het rendement 3,3 procent was.

Volgens financieel directeur Frédéric Gagey valt dit grote verschil goeddeels te verklaren. Hij erkent dat de personeelskosten van Air France hoger zijn. Maar hij wijst er op dat Air France, anders dan KLM, ook minder rendabele binnenlandse vluchten aanbiedt. Die markt is volgens de Fransman uiterst competitief, ook omdat er concurrentie is van bijvoorbeeld de trein. Ook vallen de kosten voor diensten op Charles de Gaulle doorgaans duurder uit dan op Schiphol.

Minder winst Transavia

Prijsvechter Transavia sloot het tweede kwartaal af met een operationele winst van 52 miljoen euro, 9 miljoen euro minder dan een jaar eerder. Hier speelden brandstofkosten en wisselkoerseffecten een rol. Het groeidoel van Transavia werd iets neerwaarts bijgesteld.

AF-KLM wil de kosten verder omlaag krijgen. De eerder aangekondigde vlootvernieuwing noemde Smith een cruciale stap om duurzamer te kunnen opereren met stillere en schonere vliegtuigen.

Bron • RTL Z