Bedrijven

Heineken verkoopt meer bier in Azië, minder in Europa

29 juli 2019 07:32

Bierflesjes over de lopende band in de brouwerij van Heineken. Beeld © ANP

Heineken heeft een relatief goed half jaar gedraaid en meer bier verkocht. De bierbrouwer verkocht 3 procent meer bier en zag de netto omzet stijgen met 5,6 procent naar 11,5 miljard euro.

De nettowinst kwam uit op 1,1 miljard euro. Dat is lager dan voorheen, volgens Heineken vooral door hogere inkomstenbelastingen. Er wordt verwacht dat de operationele winst over het hele jaar gezien 4 tot 6 procent zal stijgen.

Omzetstijging in Azië sterk

De omzet steeg wereldwijd, maar dat kwam vooral door een stijging in Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. 

In Azië werd er tien procent meer bier verkocht, in het Midden-Oosten en Europa was dat 7 procent. De groei in Amerika was minder sterk dan gehoopt. In de rest van Europa was er sprake van een krimp van 1,5 procent. Analisten gingen eerder uit van een lichte stijging in Europa. 

'Weer Europa zat niet mee' 

Per hectoliter steeg de omzet met 3 procent, terwijl werd gerekend op 3,6 procent. Volgens Heineken komt dat doordat in het tweede kwartaal het weer in Europa niet meezat. Het WK voetbal voor de mannen zorgde in 2018 voor meer afzet van bier, dat verschil merkt Heineken nu. 

Voor het resterende half jaar van 2019 verwacht Heineken dat er veel beweging in de koers blijft door ‘economische omstandigheden’. Het bedrijf verwacht dat de logistieke kosten per hectoliter iets zullen stijgen. Daarbij merkt de brouwer op dat 'grote onvoorziene macro-economische en politieke ontwikkelingen' niet meegerekend zijn. 

Er is meer bier met weinig of geen alcohol verkocht. In 2018 ging het om 6,3 miljoen hectoliter, nu om 6,9 miljoen hectoliter. De 0.0-pils van Heineken heeft daar sterk aan bijgedrage. In 20 landen in Europa en Rusland is er schapruimte ingericht voor de 0.0-bieren. 

In de speciaalbiermarkt groeit Heineken licht. In Frankrijk en Nederland groeide Affligem met dubbele cijfers, maakt Heineken bekend.

Teleurstellend

Beurscommentatoren Durk Veenstra en Corné van Zeijl noemen de winstontwikkeling in RTL Z Voorbeurs teleurstellend. "Je kan wel zeggen dat het bier is doodgeslagen, met een winstdaling van 1 procent. Concurrent AB Inbev presteerde beter, en wees op meevallers, terwijl Heineken juist de externe tegenvallers benadrukt", aldus Van Zeijl.

Veenstra wijst er op dat de tegenvallende resultaten hard op de beurs kunnen aankomen. "Het aandeel Heineken is namelijk relatief duur." De koers van de Nederlandse bierproducent steeg sinds januari van 75 euro naar boven de 103 euro.

  

Bron • RTL Z