Bedrijven

Meer gebruikers en minder klachten voor Twitter

26 juli 2019 15:43

Beeld © Getty

Het is Twitter gelukt om de afgelopen drie maanden meer dagelijkse gebruikers naar het platform te trekken. Het aantal dagelijks actieve gebruikers steeg in vergelijking met vorig jaar met 14 procent naar 139 miljoen.

Vorig kwartaal ging het nog om 134 miljoen gebruikers. Al die gebruikers zien dagelijks advertenties in hun tijdlijn. De omzet die daaruit voortkomt bedraagt 727 miljoen dollar (653 miljoen euro). Dat is een stijging van 21 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Er is kritiek op de manier waarop Twitter de gebruikers meet. Dat doen ze met een nieuwe graadmeter: monetizable dagelijks actieve gebruikers. Dat zijn de gebruikers die inloggen op het platform en advertenties zien, maar daarmee wordt verhuld hoeveel gebruikers er dagelijks of maandelijks sowieso inloggen. Vorig jaar groeide Twitter veel minder snel als het gaat om maandelijks actieve gebruikers. 

Minder spam of verdacht gedrag

Volgens Twitter zijn er verschillende technische aanpassingen geweest, waardoor gebruikers meer berichten zien die ze interessant vinden. Daarnaast heeft het bedrijf flink ingezet op het handhaven van de eigen regels. 

Daaruit blijkt volgens topman Jack Dorsey dat er bijna 20 procent minder klachten zijn binnengekomen over spam of verdacht gedrag. Volgens Twitter zijn de advertenties het ook beter gaan doen, en wordt er vaker op geklikt.

1,1 miljard dollar nettowinst

Twitter had wel te maken met hogere kosten, onder meer omdat het bedrijf zijn personeelsbestand uitbreidt. Er werken nu 4300 mensen bij het bedrijf. 

De operationele winst daalde tot 76 miljoen dollar, tegenover 80 miljoen dollar een jaar eerder. De nettowinst steeg wegens een belastingmeevaller naar 1,1 miljard dollar, vergeleken met 100 miljoen dollar in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Zonder dat belastingvoordeel, dat voortkomt uit het aanpassen van de bedrijfsstructuur, valt de nettowinst uit op 37 miljoen dollar.

Bron • RTL Z