Bedrijven

Claims voorbereid rond tankstoring Schiphol: wie krijgt de schuld?

26 juli 2019 11:43

Gestrande reizigers door de tankstoring op Schiphol. Beeld © ANP

Luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties onderzoeken bij wie ze een claim kunnen indienen voor de schade die ze hebben geleden tijdens de tankstoring op Schiphol afgelopen week. Daardoor moesten vliegtuigen aan de grond blijven staan, met alle gevolgen van dien.

Centraal staat de vraag: wie is er verantwoordelijk voor de storing? Duizenden reizigers strandden woensdag op Schiphol omdat vliegtuigen niet konden tanken, en daardoor niet konden vertrekken.

Honderden vluchten werden geannuleerd, andere liepen lange vertragingen op. In totaal zouden er 65.000 reizigers gedupeerd zijn.

Claim

Voor de reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen leverde dat veel extra kosten op: zij moesten passagiers te woord te staan en - waar mogelijk - omboeken. "Er is veel schade geleden. Reisorganisaties hebben de afgelopen dagen veel overuren gemaakt", zegt Frank Oostdam, voorzitter van de branchevereniging voor reisorganisaties ANVR.

Bij ANVR en koepelorganisatie van luchtvaartmaatschappijen Barin wordt er nu onderzoek gedaan naar een in te dienen schadeclaim. "We onderzoeken eerst wat de hoogte van de schade is, wat de meest efficiënte wijze van indienen van een claim is en bij welke partij", vertelt Frank Allard van Barin. Ook wordt bekeken wie de claim gaat indienen: de individuele organisaties zelf, of de brancheorganisatie.

'Schiphol niet verantwoordelijk'

Schiphol laat weten 'niet de aangewezen partij' te zijn voor schadeclaims van luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties. "Brandstoftoevoer is onderdeel van de hele keten op de luchthaven, maar Schiphol is niet verantwoordelijk voor de levering van de brandstof en/of het onderhoud van het toevoersysteem", laat het bedrijf weten in een reactie.

De luchthaven heeft zelf ook extra kosten gemaakt door alle problemen, maar wil daar geen cijfer op plakken.

'Veel schade'

De ANVR verwacht dat er uit verschillende hoeken claims gaan komen. "Vanuit de regelgeving is bepaald: mocht een klant een dag later op de bestemming aankomen, dan geeft de touroperator het geld voor die gederfde vakantiedag terug."

Consumenten die door de storing vertraging opliepen of hun vlucht geannuleerd zagen worden, kunnen niet altijd compensatie krijgen. RTL Z zette op een rij waar je recht op hebt.

Bron • RTL Z / ANP