Bedrijven

Bedrijven: maak post duurder om fusie PostNL en Sandd te stoppen

11 juli 2019 08:48

Een bezorger van PostNL. Beeld © iStock

Bedrijven en instellingen die heel veel post versturen hebben een plan gepresenteerd waardoor de voorgenomen fusie tussen PostNL en Sandd niet door zou hoeven te gaan. De oplossing: een extra heffing van een paar cent op alle post.

In februari maakten PostNL en Sandd bekend samen verder te willen gaan. Op die manier zouden ze kosten kunnen besparen waardoor de zogenoemde Universele Postdienst (UPD) in stand kan blijven.

De UPD is de verplichting van de overheid om vijf dagen per week post te bezorgen en brievenbussen te legen. Door de krimpende postmarkt dreigt dat onbetaalbaar te worden.

Te weinig concurrentie

Maar een samengaan van PostNL en Sandd heeft ook nadelen. Daardoor neemt de concurrentie op vooral de zakelijke postmarkt flink af en dat zien veel grote bedrijven, verenigd in de Vereniging Grootverbruikers Postdiensten, helemaal niet zitten.

Zij vrezen namelijk dat daardoor de prijzen toenemen en de dienstverlening slechter wordt.

Extra heffing op alle post

En dus verzonnen ze samen met weer een andere postclub waarin nog meer bedrijven samen overleggen over postzaken, het  Gezamenlijk Overleg Stakeholders Post- en pakkettenmarkt, en de Stichting Economisch Onderzoek, een alternatief.

SEO rekende door dat de UPD betaalbaar blijft als er op alle poststukken, dus zowel de zakelijke post als de gewone briefpost van burgers, een extra heffing komt van 1 cent die oploopt tot maximaal 9 cent in 2022.

Daarmee wordt voorkomen dat prijs van een postzegel gigantisch omhoog zou moeten om de UPD betaalbaar te houden. De zakelijke post valt buiten de UPD, maar toch willen de bedrijven dus door een extra heffing mee gaan betalen daaraan, om er vooral maar voor te zorgen dat de postbezorgers niet hoeven te fuseren.

ACM deelt zorgen

De belangenclubs van postverstuurders hebben het onderzoek aangeboden aan toezichthouder ACM, die nog toestemming voor de fusie moet geven. De ACM heeft eerder zelf ook al zorgen geuit over de samengang van PostNL en Sandd en daarom nog geen beslissing genomen.

"Monopolies zijn bijna altijd slecht voor consumenten en bedrijven. De ACM kijkt dan ook kritisch naar de plannen van PostNL om Sandd over te nemen", zei ACM-voorzitter Martijn Snoep in april.

Wel zei de ACM toen al dat als een fusie noodzakelijk is om de UPD in stand te houden, dat argument zwaarder kan wegen dan de concurrentie op de markt.

Bron • RTL Z