Bedrijven

Hema breidt uit naar VS en Canada als 'Hema Amsterdam'

03 juli 2019 09:45

De ebitdawinst van Hema daalde in het eerste kwartaal. Beeld © ANP

Hema breidt uit naar de Verenigde Staten en Canada. Vanaf deze zomer start Hema via Walmart.com als webshop, in het najaar gaat Hema ook zelfstandige winkels openen in Canada.

Hema gaat in Noord-Amerika als 'Hema Amsterdam' de markt op. Volgens de keten kan Hema zich nog beter onderscheiden op het continent door nadruk te leggen om de Nederlandse oorsprong. 

Uiteindelijk wil Hema in Canada op termijn vijftig winkels openen. In de Verenigde Staten komt Hema voorlopig alleen via internet, niet in fysieke winkels. 

Eerst webshop, daarna eigen zaak

Na de introductie in de webshop van Walmart gaat Hema in het najaar zelfstandige winkels openen in de provincie Ontario, aan de oostkant van Canada. Daarnaast worden er shop-in-shops geopend in grote filialen van Walmart. 

De eerste winkels gaan dit jaar nog open, is de verwachting. De ceo van Hema, Tjeerd Jegen, noemt het een 'historische stap' voor Hema.  

 

Hema gekopieerd uit Noord-Amerika

Het is namelijk bijna honderd jaar geleden dat oprichters Leo Meyers en Arthur Isaac daar kennis hebben gemaakt met 'eenheidsprijzenwinkels'. Voor hen was dat de inspiratie om het concept ook in Nederland te starten. Hema heette vroeger Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam.

Een eenheidsprijs houdt in dat bij het begin in 1926 voor alle spullen een eenheidsprijs gold van óf 25 cent óf 50 cent. Al snel kwamen daar ook prijzen van 10 cent, 75 cent en één gulden bij. 

Omzetstijging door buitenlandse avonturen

Hema heeft meer dan 750 winkels in 10 landen in Europa en Azië. Er werken ongeveer 19.000 medewerkers bij het bedrijf. 

De keten moet het wat betreft groei vooral hebben van zijn buitenlandse expansie. Ook de webshop wordt steeds belangrijker. In de maanden februari tot en met april steeg omzet met 2,5 procent naar bijna 299 miljoen euro, maar de omzet van winkels die langer dan een jaar open zijn daalde juist met 0,3 procent.

De vergelijkbare omzet in Nederland, waar nog altijd bijna driekwart van de omzet vandaan komt, liep licht terug. Het totale nettoverlies steeg van 6 miljoen euro tot bijna 11 miljoen euro.

In mei en juni steeg de omzet van winkels die langer dan een jaar open zijn wel, dit dus in tegenstelling tot de maanden februari tot en met april.

Bron • RTL Z