Bedrijven

Schiphol zakt op belangrijke ranglijst door capaciteitslimiet

26 juni 2019 18:17

Beeld © Getty Images

Dat het kabinet de groei van Schiphol tot 2020 beperkt, tast de internationale concurrentiepositie van de luchthaven aan. Door de capaciteitslimiet is de Amsterdamse luchthaven een plek gezakt op de ranglijst voor best verbonden overstapluchthavens. Dat staat in een nieuw rapport van luchthavenorganisatie ACI.

De nationale luchthaven mag tot 2020 jaarlijks maximaal vijfhonderdduizend vluchten verwerken en zit aan dat opgelegde plafond. Andere luchthavens groeien intussen gewoon door. Schiphol dat na Frankfurt tweede stond op de ranglijst, zakt een plaatsje.

Er zat nog wel een lichte groei in het aantal indirecte vluchten (0,8 procent) maar het Amerikaanse Dallas-Fort Worth groeide met ruim achtien procent en gaat Schiphol voorbij.

Bij directe vluchten plaats op ranglijst behouden

ACI berekende de score voor de hub-connectiviteit op basis van het aantal verbindingen, de kwaliteit daarvan en de overstaptijden voor passagiers. Als het om directe vluchten gaat, staat de Amsterdamse luchthaven nog altijd op de tweede plaats. 

Zonder overstap is Nederland via Schiphol direct verbonden met 327 bestemmingen in 98 landen. Frankfurt blijft koploper, Paris Charles de Gaulle Airport staat derde.

Reactie luchthaven

Schiphol reageert schriftelijk op het rapport. "Nederland is gezien de derde plek op de wereldwijde ranglijst via Schiphol nog steeds heel goed verbonden met de rest van de wereld. Tegelijk kunnen we  constateren dat de limiet op Schiphol gevolgen heeft voor de verbondenheid. Vorig jaar daalden we een plaats op de ranglijst met directe connectiviteit en dit jaar op de ranglijst van hub-connectiviteit." 

Uitgangspunt blijft het 'waarborgen van kwaliteit van het voor Nederland belangrijke netwerk van Schiphol.' "Vanuit die gedachte pleiten wij voor een gematigde en gecontroleerde toename van het aantal vluchten." 

Als het aan minister Cora van Nieuwenhuizen ligt mag Schiphol na 2020 verder groeien. Zo wil ze voorkomen dat de luchthaven de concurrentiestrijd met andere Europese luchthavens verliest. 

Omwonenden en milieuorganisaties willen echter niet dat het aantal vluchten tot 2023 toeneemt. De minister moet een besluit nemen nadat een polderoverleg van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) waar omwonenden, overheden, het bedrijfsleven, milieugroepen, Schiphol en vliegmaatschappijen inzaten er niet uit kwam. 

Strijd tussen omwonenden en politiek

Hans Alders, de belangrijkste adviseur van het kabinet op het gebied van luchtvaart zou volgens omwonenden minister Cora van Nieuwenhuizen hebben geadviseerd 10.000 vluchten extra toe te staan vanaf 2020 tot 2023. 

GroenLinks Amsterdam kondigde in mei juridische stappen aan om de groei tegen te houden. Extra vluchten zouden voor geluidsoverlast, luchtvervuiling en gezondheidsrisico's zorgen. Wethouder Kock reageerde daarop dat het college dat 'nooit, never, niet' zal doen. Een juridische stap kan wel, maar is niet wenselijk, zei hij tegen AT5.

De gemeente Amsterdam is aandeelhouder van Schiphol en heeft 20 procent van de aandelen in handen. Afgelopen najaar zei het college nog dat groei van Schiphol 'onwenselijk' is. 

Bron • RTLZ