Bedrijven

Ryanair moet passagiers schade door pilotenstaking vergoeden

03 juni 2019 15:50

Vorig jaar staakten piloten en cabinepersoneel van Ryanair voor betere werkomstandigheden. Beeld © ANP

In totaal 110.000 reizigers die vorig jaar met Ryanair vlogen hebben recht op een schadevergoeding omdat hun vlucht was geannuleerd. Het gaat om in totaal om een kostenpost van zo'n 35 miljoen euro.

Dat zegt claimorganisatie Aviclaim op basis van een uitspraak van de rechter in Eindhoven. Het bedrag dat passagiers terugkrijgen hangt af van de afstand van hun geannuleerde vlucht. Hoe langer de vlucht, hoe groter het bedrag.

Het gaat bij de uitspraak om in totaal 203 vluchten die vorig jaar niet doorgingen, waarbij ruim 1250 gedupeerde reizigers via Aviclaim nu een schadevergoeding krijgen. Zij ontvangen gemiddeld 318 euro, zegt Remco Kuilman, oprichter van Aviclaim.

Meer rechtszaken

Aviclaim gaat nu namens gestrande reizigers nog meer rechtszaken aanspannen tegen Ryanair. Aviclaim heeft namelijk eerst zaken aangespannen voor de 203 genoemde vluchten.

Nu dat succes oplevert, heeft het ook zin om met de resterende claims van slachtoffers van de pilotenstaking bij Ryanair op andere vluchten aan de slag te gaan.

Volgens Ryanair was er door de staking, die zeshonderd vluchten aan de grond hield in Europa, sprake van overmacht en zouden daarom de gebruikelijke, wettelijke regelingen voor compensatie voor passagiers niet gelden. De rechter oordeelde echter dat een staking niet onvermijdelijk was, omdat Ryanair daar wel degelijk invloed op kon uitoefenen.

Van alle benadeelde passagiers is maar een klein deel naar Aviclaim gestapt. Een deel ging in zee met ander claimorganisaties, of zij hebben het opgegeven. Mensen kunnen nog tot twee jaar later een claim indienen.

Geld terug bij vertraging

Passagiers kunnen in een aantal gevallen bij een vertraging of annulering een vergoeding krijgen van luchtvaartmaatschappijen, heeft De Europese Unie bepaald. Passagiers moeten daarvoor wel een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij in kwestie.

Maar bij de ene maatschappij is dat makkelijker dan bij de andere en als het nodig blijkt om een rechtszaak aan te spannen, dan is dat voor individuele reizigers vaak te ingewikkeld. Daarom kunnen zij stappen naar claimorganisaties, zoals Aviclaim, die namens meerdere reizigers naar de rechter stappen. 

Dat gaat meestal op basis van no cure, no pay: je betaalt de organisatie pas als je claim iets oplevert. In het geval van Aviclaim is dat 25 procent van de schadevergoeding.

Bron • RTL Z