Bedrijven

KLM en TU Delft bouwen opvallend vliegtuig in v-vorm

Claartje Vogel • 03 juni 2019 07:00 @claartjevogel

KLM en TU Delft willen vliegen in een v-vorm om brandstof te besparen. Beeld © TU Delft

Luchtvaartmaatschappij KLM en de TU Delft werken samen aan een nieuw, zuinig vliegtuig. De Flying-V kan evenveel passagiers vervoeren als de Airbus A350, maar verbruikt 20 procent minder brandstof.

Dat melden KLM-directeur Pieter Elbers en professor Henri Werij van de TU Delft. Hoeveel KLM precies uitgeeft aan het project, maakt het bedrijf niet bekend.

Zuiniger op lange afstanden

De TU Delft schrijft op de website: 'Dit vliegtuigontwerp, waarbij de passagierscabine, het vrachtdek en de brandstoftanks zijn geïntegreerd in de vleugel, verbruikt door een betere aerodynamische vorm en een lager gewicht 20 procent minder brandstof dan de Airbus A350, het meest moderne vliegtuig van nu.'

Volgens Elbers draagt de ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig bij aan 'duurzame luchtvaart'. De kleine, zuinigere Flying-V moet namelijk geschikt zijn voor lange afstanden. In totaal passen er 314 passagiers in het toestel, iets meer dan in de A350.

Vliegend prototype

Het nieuwe vliegtuig is een idee van Justus Benad van de TU Berlijn. Hij bedacht de Flying-V tijdens zijn afstudeeropdracht bij Airbus Hamburg.

In oktober 2019 wordt een vliegend prototype gepresenteerd, belooft de TU Delft. Het duurt waarschijnlijk een stuk langer voordat KLM het vliegtuig echt kan gebruiken. Gemiddeld duurt het zo'n 10 tot 15 jaar voordat een nieuw vliegtuig klaar op de markt komt.

Emissieloos

Professor Werij: "Ons uiteindelijke doel: emissieloos vliegen. Deze samenwerking met KLM biedt een geweldige kans om daadwerkelijk verandering teweeg te brengen."

De Flying-V vliegt nog op kerosine, maar volgens de professor kan het vliegtuig 'eenvoudig worden aangepast' om geschikt te zijn voor bijvoorbeeld elektrisch-gesteunde straalmotoren.

Bekijk de video van TU Delft over Flying-V

Bron • RTL Z