Bedrijven

Beyond Meat gaat vleesloze burger in Nederland maken

Suzanne Blotenburg • 28 mei 2019 15:06 @suusnl

Albert Heijn gaat The Beyond Burger verkopen. Beeld © Beyond Meat

Het Amerikaanse Beyond Meat gaat vleesloze hamburgers produceren in Nederland. Vanuit hier wil het bedrijf de Europese markt gaan voorzien van de veelbesproken veganistische vleesvervangers.

De burgers, waarin onder meer Bill Gates en Leonardo DiCaprio investeerden, worden in samenwerking met vleesproducent Zandbergen World's Finest Meat geproduceerd in Zoeterwoude. Het Nederlandse bedrijf zal hiervoor een aparte afdeling opzetten.

"We willen vlees en plantaardig gescheiden houden", zegt Seth Goldman, voorzitter van het bestuur van Beyond Meat in gesprek met RTL Z. Hij houdt zich bezig met de internationale uitbreiding van het bedrijf.

Buiten VS

Het is de eerste productielocatie van Beyond Meat buiten de VS. Vanuit hier wil het bedrijf, dat begin deze maand met veel succes naar de beurs ging, vaart maken met uitbreiding.

"Er zijn geen plannen voor andere locaties in de EU", zegt Goldman. In 2020 moeten de eerste Beyond burgers en worsten van de band rollen. Hoeveel dat er moeten zijn wil Goldman niet kwijt.

Of de prijs verandert weet hij ook niet. De burgers zijn verkrijgbaar bij Albert Heijn voor 5,99 euro per twee, maar zouden goedkoper kunnen worden als importeren niet meer nodig is.

Ook bij Jumbo

Goldman laat wel weten dat zijn hamburgers binnenkort ook bij Jumbo liggen en dat zijn bedrijf samenwerkt met verschillende kleinere restaurants, zoals Thrill Grill van tv-kok Robert Kranenborg. 

Beyond Meat werd in 2009 opgericht door Ethan Brown en richt zich op vleesvervangers waarbij je het verschil met echt vlees niet zou mogen proeven.

Beyond Meat-CEO Ethan Brown viert feest met zijn team, tijdens de beursgang aan de Nasdaq. Beeld © Getty

Vleesschap 

"We investeren enorm veel in de wetenschap daarachter", zegt Goldman. "Dat is ook wat ons onderscheidt van de rest, we gebruiken planten beter dan alle anderen."

Het bedrijf wil namelijk niet alleen verkopen aan de vegetariërs en veganisten van deze wereld, maar juist aan de vleeseters. De Beyond burgers liggen daarom in het vleesschap. "We willen van dat schap een proteïneschap maken: vis, vlees of plant. Zo kan de klant bewuster kiezen."

In Amerika zou 90 procent van de Beyond-eters namelijk ook 'gewoon vlees' in hun mandje stoppen. Het leverde het bedrijf in 2018 naar eigen zeggen een omzet van 88 miljoen dollar op.

Weinig winst

Maar veel winst wordt er nog niet gemaakt, het bedrijf moet het daarom ook van het buitenland hebben. Die groei wordt gefinancierd met aandelen. De marktwaarde van het bedrijf ligt inmiddels boven de 3 miljard dollar (2,7 miljard euro).

Maar de concurrentie is groot. Het opkopen van kleine vegapartijtjes ziet Goldman echter voorlopig niet zitten. "We willen voorop blijven lopen in de markt, juist door te sleutelen aan onze eigen product en door samen te werken met partijen zoals Van Zandbergen."  

Waar is de Beyond burger precies van gemaakt?

  • De eiwitten komen van erwten.
  • Bieten zorgen voor de vlezige kleur.
  • Kokosolie en aardappelzetmeel zorgen voor de sappigheid en de bite.

Bron • RTL Z