Bedrijven

Fusie Renault en Fiat: wat zijn de kansen en hoe zit het met Nissan?

Paul le Clercq • 27 mei 2019 16:21 @Paul_le_Clercq

Renault werkt nu al nauw samen met het Japanse Nissan. Beeld © AFP

Er lijkt een grote fusie aan te komen in de autowereld: Fiat Chrysler wil samengaan met Renault. Maar er zijn nogal wat vragen. Zo werkt Renault nu nauw samen met het Japanse Nissan en het is de vraag of die alliantie wordt voortgezet.

De concurrentie op de wereldwijde automarkt is fors, zegt Henk Hofstede, hij is econoom en volgt bij ABN Amro de automobielmarkt. In 2000 hadden de grote bekende autobedrijven, zoals Volkswagen, Ford, Nissan en GM nog twee derde van de totale omzet in de auto-industrie handen. Nu is dat nog maar een derde. 

Er zijn vooral veel middelgrote en kleine auto-bedrijven bijgekomen, onder andere in China, maar denk ook aan bedrijven als Tesla.

Elektrisch en autonoom rijden

Hofstede vindt het dan ook geen vreemde gedachte dat autoconcerns willen samenwerken om geld vrij te maken voor innovatie. Met de opkomst van elektrisch rijden, en op de wat langere termijn van autonoom rijden, zijn flink bedragen gemoeid, zegt Max Erich, die zich als econoom bij ING bezighoudt met de auto-industrie.

Renault had een voorsprong met elektrisch rijden, maar dat zijn ze deels kwijtgeraakt, terwijl Fiat Chrysler Automobiles (FCA) op dat terrein nog maar weinig deed, aldus Erich. Zowel Renault als FCA zoeken naar meer schaalgrootte, aldus Erich.

Nissan

Het is volgens hem wel de grote vraag hoe Nissan tegenover een samengaan tussen Renault en Fiat Chrysler staat. Renault heeft een belang van 44,3 procent in de Japanners, terwijl Nissan op zijn beurt weer een aandeel van 15 procent heeft in Renault.

Renault, Nissan en Mitsubishi vormen al twintig jaar 'The Alliance', waarin de drie samenwerken. Ze delen bijvoorbeeld platforms voor hun modellen en dat drukt de kosten.

De verhoudingen tussen Nissan en Renault zijn de laatste tijd bekoeld geraakt door het schandaal rond Carlos Ghosn. Hij was voorzitter van de commissarissen van Nissan en ceo bij Renault, maar hij zou zich schuldig hebben gemaakt aan belastingfraude in Japan, waar hij in de gevangenis belandde.

'Ondergeschikte rol'

Nissan werd in 1999 gered door Renault, maar inmiddels is Nissan een stuk groter dan Renault. Mochten Renault en Fiat Chrysler samengaan, dan verwatert het belang van de Japanners in Renault van de huidige 15 procent tot zo'n 7,5 procent.

Omgekeerd zal het belang van een eventueel te vormen combinatie Renault/FCA in Nissan wel op ruim 43 procent blijven staan.

'Samenwerking zal nog wel even blijven'

Renault en Nissan zullen de samenwerking niet van de één op de andere dag opzeggen, denkt Erich. Hij kan zich voorstellen dat Renault, FCA en Nissan uiteindelijk met zijn drieën gaan samenwerken, waarbij ook Mitsubishi zich kan aansluiten. Deze Japanse automaker, waarin Nissan een belang heeft, is een stuk kleiner.

Nissan haalt een flink deel van de omzet uit Azië, maar bijna de helft van de omzet komt uit Noord-Amerika en het zou daarmee dus een mooie aanvulling zijn op FCA en Renault.

Franse staat

Naast de positie van Nissan is nog van belang hoe de Franse staat tegenover een krachtenbundeling staat. De Franse overheid heeft een belang van 15 procent in Renault, met extra stemrecht. Dat zou als de deal doorgaat worden ingeruild voor een belang van circa 7,5 procent, maar wel in een groter concern.

FCA stelt voor dat de extra stemrechten die sommige aandeelhouders nu hebben te laten vervallen. In een later stadium zouden wel weer extra stemrecht kunnen worden verdiend.

Wat in het voordeel kan zijn van Fiat Chrysler is dat Frankrijk een voorstander is van het creëren van grote Europese ondernemingen. Als die (deels) Frans zijn komt dat goed uit.

'Vlucht naar voren'

Opmerkelijk genoeg is het persbericht over een voorstel tot fusie geen gezamenlijk persbericht. Renault zei vanochtend aanvankelijk in een bericht van drie regels dat het voorstel van FCA was ontvangen en zou worden bestudeerd.

Een paar uur later zeiden de Fransen, na het 'vriendelijk voorstel' te hebben bekeken, met belangstelling de mogelijkheden van een combinatie te bestuderen. Het lijkt erop dat Renault verrast was door het voorstel. 

Dat juist FCA met een fusievoorstel komt, vindt Erich opvallend. Hij noemt de stap 'een vlucht naar voren'. FCA heeft onlangs nog gesproken met het Franse Groupe PSA, het bedrijf achter merken als Peugeot en Citroën, dat vorig jaar nog het Duitse Opel overnam van GM uit de VS.

FCA heeft trouwens al met heel veel meer spelers gesproken over samenwerking of een fusie. Dat geldt voor onder meer Volkswagen en General Motors.

Chrysler

Nu is Chrysler dé winstmaker voor FCA, vooral door Jeep en RAM. Afgelopen jaar kwam twee derde van de omzet van FCA uit Noord-Amerika, maar deze regio was goed voor het overgrote deel van het ebit-resultaat  (vóór aftrek van rente en belastingen). Uit Europa, waar de oorsprong ligt van Fiat, komt 20 procent van de omzet, maar slechts 6 procent van het ebit-resultaat.

Bron • RTL Z