Bedrijven

Toezichthouder: Boeing 737 Max kan nog een jaar aan de grond staan

23 mei 2019 12:13

Een 737 Max van Ethiopian die aan de grond wordt gehouden. Beeld © EPA

De software-update voor de Boeing 737 Max is klaar en Boeing hoopt dat de vliegtuigen weer snel de lucht in mogen, maar dat optimisme zou weleens behoorlijk onterecht kunnen zijn. Het plaatsvervangend hoofd van de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder zegt dat het nog te vroeg is om een datum te kunnen geven.

De 737 Max staat al sinds maart wereldwijd aan de grond nadat er in enkele maanden tijd twee toestellen van het type waren gecrasht. Sindsdien werkt Boeing aan een software-update, die moet voorkomen dat het probleem zich nog eens voordoet.

Geen tijdpad

Maar een concreet tijdpad naar het opnieuw toelaten van het vliegtuigtype in de lucht is er dus nog niet. "Het is constant geven en nemen tot het precies goed is", zei plaatsvervangend hoofd van luchtvaartautoriteit FAA Dan Elwell. "Het duurt zo lang als nodig is."

Amerikaanse vliegmaatschappijen mikken erop dat het vliegtuig vanaf augustus of september weer gebruikt kan worden, maar Elwell wil niet zeggen of dat realistisch is.

Kan ook een jaar duren

"Als je oktober zou opperen, zou ik dat niet eens willen zeggen, omdat we nog niet precies hebben bepaald wat de trainingseisen zullen zijn." Daarmee bedoelt hij de eventuele extra opleidingen voor piloten. Een van de openstaande vragen is of zij – voor ze met het vliegtuig weer de lucht in mogen – eerst moeten oefenen in een simulator.

Maar Elwell gaat zelfs nog verder, schrijft Reuters. Hij voegde eraan toe dat als het een jaar zou duren om genoeg vertrouwen te krijgen dat het besluit om de vliegtuigen aan de grond te houden kan worden opgeheven, dat dan maar zo moet zijn.

Overigens benadrukt hij ook dat, hoewel Boeing de software-update dus klaar zegt te hebben, deze nog niet officieel ter goedkeuring bij de FAA ligt.

Overleg met andere toezichthouders

Vandaag overleggen de luchtvaarttoezichthouders uit meer dan 30 landen in de VS over de kwestie. Volgens Elwell is er geen onenigheid over de aanpak van Boeing, maar het lijkt er toch sterk op dat de toezichthouders niet op een lijn zitten.

Canada en de EU lieten aan het Reuters weten dat als hun zorgen niet door de FAA worden gedeeld, zij uiteindelijk op hun eigen voorwaarden zullen besluiten hoe en wanneer ze het vliegtuig weer toelaten in het luchtruim. De discussie zou vooral gaan over de mate waarin piloten moeten worden bijgeschoold voor ze met het toestel mogen vliegen.

Bron • RTL Z