Bedrijven

Heineken: alcoholvrij bier straks ruim 10 procent van de biermarkt

Paul le Clercq • 20 mei 2019 06:05 @Paul_le_Clercq

Ilaria Lodigiani: Heineken 0,0 is mijn baby, maar als Italiaanse ligt mijn hart bij Moretti 0,0. Beeld © Heineken

Vorig jaar was alcoholarm en alcoholvrij bier goed voor ruim 5 procent van het bier dat Heineken verkocht, maar dat kan nog veel verder groeien. Vooral van alcoholvrij bier wordt bij de brouwer veel verwacht. In Europa kan dat straks minstens 10 procent van de markt uitmaken.

De tijd dat je met name pils dronk is al lang voorbij. Naast speciaalbier zijn alcoholarm en alcoholvrij bier in opmars. Lange tijd wilde Heineken geen alcoholvrij bier onder eigen merknaam verkopen, maar inmiddels is het helemaal om.

Het concern zet nu vol in op alcoholvrij bier en Heineken 0.0 is het grootste alcoholvrije biermerk voor het Heinekenconcern. De onderneming is ook wereldwijd marktleider op dit terrein, vertelt Ilaria Lodigiani aan RTL Z. Zij is wereldwijd verantwoordelijk voor alcoholarm en -vrij bier van Heineken, de in omvang tweede bierbrouwer ter wereld.

Naast Heineken 0.0 heeft Heineken ook heel wat lokale merken alcoholvrij bier.

Van wijn naar bier

Geboren en getogen in wijnland Italië begon Lodigiani haar loopbaan bij bierconcern Heineken, bij Birra Moretti om precies te zijn. Na een verblijf bij Ichnusa, een ander Italiaans biermerk, Heineken Italia en een uitstapje naar Ferrero, Vodafone en Microsoft is zij sinds drie jaar weer terug bij Heineken.

Precies een jaar geleden begon Lodigiani in haar huidige functie. Ze is een groot fan van Heineken 0.0, alhoewel ze in het weekend ook wel eens een biertje mét alcohol drinkt. Maar haar hart ligt als Italiaanse bij Birra Moretti 0.0, omdat het volgens haar zo goed is te combineren met eten, 'en Italianen houden nu eenmaal van lekker eten'.

Verstand van bier heeft Lodigiani, want ze zit ook in testpanels als er nieuwe bieren op de markt worden gebracht. Bieren worden soms aangepast aan lokale smaken, want in het ene land houden consumenten meer van moutiger en in het andere meer van hoppiger, weet ze.

Groei

"Alcoholvrij en -arm bier is één van de belangrijke prioriteiten voor de toekomst en winstgevendheid van Heineken", zei Lodigiani eerder. Terwijl tussen 1999 en 2017 de totale wereldwijde biermarkt met gemiddeld 2 procent per groeide, nam het aantal gebrouwen hectoliters van alcoholarm en alcoholvrij bier bijna twee keer zo veel toe.

Interessant daarbij is ook dat de marge bij alcoholarm en -vrij bier hoger ligt dan bij gewoon bier. Omdat het minder of geen alcohol bevat, zitten er in de meeste landen namelijk minder accijnzen op en dan blijft er meer winstmarge voor Heineken over, legt Lodigiani uit.

Inmiddels heeft Heineken naast gewoon alcoholvrij pils ook speciaalbiervarianten, zoals Affligem 0.0 en Brand Weizen 0.0. Hier liggen de marges nóg wat hoger.

Beeld © Heineken

Gezond

Afgelopen jaar was zo'n 5,5 procent van de door het Heinekenconcern verkochte bier alcoholarm en -vrij. Daarvan is nu nog zo'n 70 procent alcoholvrij, zegt Lodigiani. Het gaat dan niet alleen om alcoholvrij bier, maar ook om Radlers en maltbier. Zij verwacht dankzij de trend dat mensen steeds meer letten op een gezonde levensstijl en minder alcohol willen drinken nóg meer groei van de verkopen van alcoholvrij bier dan van alcoholarm bier.

Het concern maakt overigens naar buiten toe geen doelstellingen bekend waar het aandeel alcoholvrij en -arm bier over een aantal jaren moet staan.

Eén op de tien

Maar er lijkt nog een flinke groei in het verschiet te liggen. Zo is in Spanje alcoholvrij bier al goed voor één op de tien verkochte biertjes. Ook in Rusland en in het VK gaat het hard, zegt Lodigiani, die zelf positief verrast is over hoe snel het segment groeit.

De markt voor gewoon alcoholvrij bier ontwikkelt zich nog meer dan die van speciaalbier, zegt Lodigiani. Zij verwacht dat in markten waar alcoholvrij bier in de toekomst helemaal is ingeburgerd, het goed mogelijk is dat dan in die markten dan daarna alcoholvrij speciaalbier sneller gaat groeien dan alcoholvrij bier.

Afrika en India

Lodigiani denkt dat uiteindelijk in Europa alcoholvrij bier goed kan zijn voor minstens 10 procent van de markt. Ook in Afrika, een belangrijke groeimarkt voor Heineken, ziet Lodigiani flinke groei. De bevolking groeit daar immers snel, terwijl ook helpt dat in een aantal landen, zoals Nigeria, een flink deel van de bevolking moslim is.

Ook in India ziet Lodigiani kansen. Onlangs zijn daar Kingfisher Radler 0.0, en Heineken 0.0 op de markt gebracht. De grote bevolking, het warme klimaat, de trend naar het gebruik van minder alcohol en het verbod op alcohol in sommige regio's spelen daarbij Heineken in de kaart. 

De Zero Zone van Heineken in Polen: met verschillende soorten alcoholvrij bier van Heineken. Beeld © Heineken

Groot aangepakt

Heineken pakte de introductie van Heineken 0.0, twee jaar geleden, groot aan. Zo werd het in meerdere landen tegelijk op de markt gebracht. Inmiddels wordt het verkocht in 50 landen en dit jaar komen er nog meer bij.

Om in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrij bier richt het Heinekenconcern zich niet op de groei van één van haar merken, maar in plaats daarvan introduceert het meerdere merken alcoholvrij bier tegelijk.

Zo begon het in Polen in supermarkten met de zogeheten Zero Zone, een apart schap voor alcoholvrije bieren van Heineken. In dat land staat niet alleen Heineken 0.0 daarin, maar ook de Poolse merken Zywiec 0.0 en Warka Radler 0.0. Inmiddels wordt de Zero Zone uitgerold in 20 Europese landen, waaronder ook Nederland.

Bron • RTL Z / Paul le Clercq