Bedrijven

Kabinet komt met lawaaibelasting voor vrachtvliegtuigen

Sjors Rodenburg • 14 mei 2019 15:01 @SjorsRodenburg

Een volgeladen Boeing 747 betaalt volgens de plannen van het kabinet zo'n 1730 euro aan vliegbelasting. Beeld © Pieter van Marion

Naast de 7 euro voor iedere vertrekkende vliegtuigpassagier moeten ook vrachtvervoerders vanaf 2021 een nationale vliegbelasting ophoesten. Het tarief wordt geluidsafhankelijk: vliegtuigen die veel lawaai maken, betalen het dubbele van minder lawaaierige kisten.

Dat blijkt uit een brief die staatssecretaris Menno Snel van Financiën dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De meest lawaaierige toestellen betalen 3,85 euro per ton, stillere de helft. Voor een volgeladen Boeing 747 (450 ton) komt dat neer op een bedrag van 1732 euro.

Met de vliegbelasting denkt het kabinet in totaal 200 miljoen euro per jaar in het laatje te brengen. Daarvan komt 188 miljoen euro voor rekening van de reizigers, vrachtvervoerders betalen 12 miljoen euro aan vliegbelastingen.

Minder streng dan gepland

Volgens de staatssecretaris is de belasting nodig omdat vliegen nu helemaal niet wordt belast, in tegenstelling tot de auto, bus en trein, zegt hij. "Dit draagt ook bij aan het verkleinen van de prijsverschillen tussen vliegtickets en bijvoorbeeld treintickets."

De vliegbelasting treft vrachtvervoerders minder hard dan gepland. In het oorspronkelijke voorstel lagen de tarieven twee keer zo hoog, maar deze zijn verlaagd na extra onderzoek naar de mogelijke gevolgen van de vliegbelasting door adviesbureau CE Delft.

Overstappers gespaard

De belasting die vertrekkende passagiers gaan betalen is gelijk gebleven. Het precieze tarief wordt volgend jaar vastgesteld en is nog afhankelijk van de inflatie. Wel is zeker dat deze tussen de 7 en 7,50 euro komt te liggen. Overstappers worden vrijgesteld van de belasting. 

Overigens belandt de nationale vliegbelasting in de prullenbak wanneer er vóór 2021 een Europese vliegbelasting wordt ingevoerd, zoals de coalitiepartijen hebben afgesproken in het regeerakkoord. Snel: "In veel landen om ons heen is er al wel een vliegbelasting en we zoeken dan ook als eerste de Europese samenwerking op."

Internationale top

Zo organiseert Nederland volgende maand een internationale top over de introductie van een dergelijke belasting en over CO2-beprijzing. Daarbij wordt ook gekeken naar de haalbaarheid van een Europese heffing op kerosine.

Vorig jaar verwerkten Nederlandse luchthavens totaal 1,8 miljoen ton aan vracht, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ruim 93 procent van alle luchtvracht ging via Schiphol, de rest via Maastricht Aachen Airport.

Bron • RTL Z