Bedrijven

Nu blind bestelbaar: de nieuwe elektrische Volkswagen ID.3

Chris Koenis • 08 mei 2019 06:17 @chriskoenis

Volkswagen houdt het uiterlijk van de ID.3 voorlopig geheim. Beeld © Volkswagen

Blind je nieuwe auto bestellen in de wetenschap dat je er voorlopig nog niet in kunt rijden. Het is de marketingstrategie van Volkswagen voor de nieuwe ID.3 hatchback. De geheel elektrische auto luidt een nieuw tijdperk in bij de Duitse autofabrikant.

Volkswagen begint - zij het rijkelijk laat - zijn elektrische offensief. Als startsein daarvan kan vanaf vandaag de ID.3 besteld worden. Het bedrijf belooft een toegankelijke auto met 'een lage vanafprijs met een grote actieradius', zonder daadwerkelijk met cijfers te komen.

Wazige foto's

Sterker nog: niemand weet precies hoe de auto eruit komt te zien. Los van wat wazige foto's die uitlekten via de Poolse website Elektrowoz moeten kopers het voorlopig doen met de verduisterde beelden die Volkswagen zelf online zette. 

Toch zijn de verwachtingen hooggespannen in de autobranche. "De auto wordt gezien als de nieuwe Golf of de nieuwe Kever, oftewel de next big thing van Volkswagen", zegt Wouter Karssen, autojournalist van Autoblog.nl en BNR-presentator van 'De Nationale Autoshow'. Al zal dat volgens hem vooral afhangen van twee factoren: de uiteindelijke prijs en de actieradius.

Prijs onbekend

"En daar kunnen we ook na vandaag waarschijnlijk nog weinig over zeggen. Net als bij de Model 3 van Tesla kan het zijn dat Volkswagen vandaag bij het bestellen met een richtprijs komt, maar of dat ook de definitieve prijs zal zijn, is onduidelijk. Bij de Model 3 bleek het een fantasieprijs."

Hoe dan ook, voor Volkswagen luidt de ID.3 een nieuw tijdperk in. Want als het aan de Duitse autobouwer ligt volgen er snel meer elektrische modellen, waaronder een SUV en een variant op het klassieke Volkswagen T1- busje.

Modulair platform

Karssen: "De ID.3 staat net als deze toekomstige elektrische modellen op het MEB-platform, een modulair basisplatform waarmee Volkswagen nieuwe auto's gaat ontwikkelen. Waarbij de ID.3 dus de eerste is."

De trend onder autoverkopers van een 'blinde' verkoopstrategie verbaast hem niet. "Dat is toch wel van alle tijden. Zo bestelde je de nieuwe Golf ook al op basis van alleen een afbeelding, net als later onder meer de nieuwe Porsche 911 en de Model 3. Al wist je toen, in tegenstelling tot de ID.3, nog enigszins hoe je auto eruit zou zien."

Bron • RTL Z