Bedrijven

Juventus vs Ajax: als succes te koop is, kan Ajax het wel schudden

Michaël Niewold • 09 april 2019 17:17 @michaelniewold

Sterspeler Ronaldo na de 3-0 tegen Atletico Madrid in de vorige ronde van de Champions League. Beeld © AFP

In Amsterdam en omstreken wordt reikhalzend uitgekeken naar de Champions League-kwartfinale vanavond tegen Juventus. De Italiaanse club heerst in Italië en is op jacht naar Europees succes. De club smijt met geld om dat te bereiken. En als succes te koop is, kan Ajax wel inpakken.

De Oude Dame heeft financieel gezien veel diepere zakken dan Ajax, blijkt als we de meest recente halfjaarcijfers van beide beursgenoteerde clubs naast elkaar leggen. Die hebben we in een handzaam grafiekje gezet voor je.

Beeld © RTL Z

Financieel gezond

Bij bovenstaande cijfers zijn wel wat kanttekeningen te maken. Juventus is weliswaar bijna vier keer zo groot, als je kijkt naar wat er op de balans staat. Maar daar staat tegenover dat het eigen vermogen van Ajax twee keer zo groot is.

Dat is terug te zien in het solvabiliteitspercentage, dat een goede graadmeter is voor hoe gezond een bedrijf ervoor staat. Bij Ajax is dat 66 procent, wat uitzonderlijk hoog is voor een bedrijf. Bij Juventus is dat nog geen 9 procent.

Koop een superster

Ajax is weliswaar de gezondste van de twee clubs, maar in een wereld waar de regels rond financieel fair play niet al te streng zijn is dat van ondergeschikt belang. Het gaat om de inkomsten. En hoe genereer je die?

Nou, een beproefde methode is het kopen van een superster, die dan weer zorgt voor volle stadions en fors meer verkochte shirtjes. En, oja: mogelijk sportief succes.

Gulle Duitsers

Dat is precies wat Juventus vorige zomer deed: het haalde voor 100 miljoen (en 15 miljoen aan bonussen en tekengeld) Ronaldo van Real Madrid binnen. Prompt verlengde kledingsponsor Adidas het contract met de club voor acht seizoenen, met ingang van volgend seizoen. Dat levert de club minimaal 51 miljoen op, per jaar.

Dat bedrag kan oplopen, afhankelijk van de shirtverkoop en de prestaties. Adidas is zo tevreden met de club dat het over de eerste helft van dit seizoen al een bonus van 15 miljoen uitkeerde. Dat is bijna het totale bedrag dat Ajax in de eerste helft van dit seizoen aan sponsoring binnenkreeg.

Hoeveel Ajax van het Duitse sportkledingmerk krijgt is niet bekend, de club reageerde niet direct op vragen van RTL Z. VI meldde eerder dat het om een kleine vijftig miljoen gaat, bijna hetzelfde als Juventus dus. Bij Ajax is het alleen een bedrag dat is uitgesmeerd over zes jaar.

Baas in eigen huis

Waar de Oude Dame verder in het voordeel is ten opzichte van de Amsterdammers, is dat het eigenaar is van thuishaven Allianz Stadium. Alle inkomsten van de kaartverkoop van ruim 41.000 stoeltjes gaan dus naar de club. Dat leverde in een half jaar tijd 38 miljoen euro op.

Dat is bij Ajax anders: de club huurt de Johan Cruijff Arena. Die huur is afhankelijk van de kaartverkoop en bedroeg in het afgelopen halfjaar 7,7 miljoen euro. De club haalde met de ruim 52.000 plaatsen 'maar' 25 miljoen euro aan kaartverkoop binnen.

Succesvol transferbeleid

Dat Ajax meer winst haalde, is op het conto te schrijven van het transferbeleid van technisch directeur Marc Overmars. De club verkocht Justin Kluivert voor 17,9 miljoen aan AS Roma, en haalde voor slechts een fractie meer onder andere Dusan Tadic en Daley Blind binnen.

Bij Juventus zit een gat van 178 miljoen tussen de aankoop van sterspelers Ronaldo en João Cancelo en de verkoop van Mattia en Rolando.

Bron • RTL Z / Michaël Niewold