Bedrijven

Albert Heijn koopt online gezondheidsplatform FoodFirst Network

Claartje Vogel • 01 april 2019 07:22 @claartjevogel

Jan Dekker (oprichter FoodFirst Network) en Marit van Egmond (Albert Heijn) Beeld © Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn neemt onafhankelijk lifestyleplatform Foodfirst Network over. Opvallend, want oprichter Jan Dekker begon het platform als 'volledig reclamevrije' site over voeding.

Op FoodFirst Network krijgen betalende abonnees tips en advies over voeding, bewegen, slaap en ontspanning. De overname past volgens Albert Heijn in de strategie om voeding en gezondheid meer centraal te stellen. De supermarktketen, onderdeel van het beursgenoteerde Ahold Delhaize, maakt geen overnamesom bekend.

Albert Heijn verwacht de overname dit kwartaal nog af te ronden.

Platform zonder reclame

Oprichter Jan Dekker begon het bedrijf vorig jaar mei en zijn doel was het eerste 'volledig reclamevrije' online platform over voeding te bouwen. "Voeding kan je niet commercialiseren," zei hij destijds.

De overname door Albert Heijn staat dat doel niet in de weg, zegt Dekker. Het platform blijft zelfstandig werken onder zijn eigen naam, benadrukt hij.

Bereik

Wat op den duur misschien wel verandert, is het verdienmodel. Op dit moment verdient FoodFirst Network geld dankzij betalende abonnees die zo toegang verkrijgen tot het platform. Albert Heijn wil zorgen dat iedereen toegang kan krijgen. AH is van plan om 'speciale acties' te organiseren op het platform voor klanten en medewerkers.

"Met deze stap krijgen wij in één klap een enorm bereik en dat past precies bij onze missie: zoveel mogelijk mensen helpen gezonder te leven", zegt Dekker. "Dat we binnen het AH-concern zelfstandig verder kunnen bouwen is natuurlijk een pré."

Directeur Marit van Egmond van Albert Heijn: "Wij willen de supermarkt zijn die klanten helpt bij een gezondere levensstijl en FoodFirst Network past dus perfect bij onze ambitie. Het platform en de kennis die wij met FoodFirst Network in huis halen is relevant voor onze klanten en voor ons als bedrijf."

Oprichter Jan Dekker heeft meer dan 25 jaar ervaring in de televisiewereld en met name achter de schermen. Zo doet hij het management van Irene Moors en raakte op die manier betrokken bij de totstandkoming van Life & Cooking. Kok Rudolph van Veen was zijn ontdekking.

Ook werkte Dekker het format van de televisiezender 24Kitchen uit. Met FoodFirst Network wilde hij 'ongehinderd door voedselfabrikanten' het echte verhaal over voedsel vertellen.

'Adverteerders hebben maar één doel: beïnvloeden'

"Ons platform werkt met een Netflix-achtig model, waarbij je kan kiezen voor een lidmaatschap van 4,99 euro per maand of 49,99 euro per jaar", vertelde hij destijds aan RTL Z. "Na het invullen van een persoonlijk profiel geven wij specifieke informatie. Als je last hebt van een hoge bloeddruk krijg je alleen recepten te zien die voor jou geschikt zijn. Als je slecht slaapt, krijg je slaapadvies van een van onze experts. Er zijn allerlei artikelen te lezen en filmpjes te bekijken."

Volgens Dekkers zijn goede voeding en voldoende beweging vaak een goed medicijn tegen allerlei ziektes en kwalen. "Voeding moet je zoveel mogelijk vers en onbewerkt eten. En dat hoeft niet veel tijd te kosten", zei hij. "Die boodschap wilden we al overbrengen met 24Kitchen, maar dat lukte maar deels. Fox is een televisiebedrijf dat commercials verkoopt en commercie in programma’s stopt om geld te verdienen. Daar is niks mis mee, maar voeding kan je niet commercialiseren. Adverteerders hebben maar één doel: beïnvloeden van de samenleving. Dan gaat het fout. Mensen gaan uit pakjes en zakjes eten en denken dat ze het goed doen."

Bron • RTL Z