Bedrijven

Coca-Cola verrast met omstreden energiedrankje

Frederique Dormaar • 28 maart 2019 20:55 @dormaar

Beeld © Coca-Cola

Terwijl de kritiek op ongezonde energiedrankjes aanzwelt en supermarkten de verkoop ervan beperken, introduceert Coca-Cola volgende maand een eigen energiedrankje. "Dit is opmerkelijk en kwalijk."

Vandaag kondigt frisdrankengigant Coca-Cola zijn nieuwste aanwinst aan: een eigen energiedrankje. Die stap sluit volgens het merk aan 'op de groeiende consumentenvraag naar energiedranken'.

Ook past het bij de ingeslagen strategie van de multinational om een breed productportfolio te hebben. De markt voor frisdrank krimpt namelijk al jaren.

Meer aandacht voor gezondheid

Dat laatste snapt merkendeskundige Richard Otto wel. "Met veel verschillende producten in je assortiment ben je toekomstbestendiger." Ook denkt hij dat de marges op energiedranken hoog zullen zijn. Een blikje van 250 ml heeft een adviesprijs van 1,35 euro, laat Coca-Cola weten.

Toch vindt Otto de stap vooral opmerkelijk. Hij wijst erop dat de markt voor energiedrankjes overvol is. Bovendien is er bij consumenten meer aandacht voor gezondheid en zitten energiedrankjes met cafeïne en suiker juist in het verdomhoekje.

Supermarkten Aldi, Lidl en Dirk van den Broek hebben maatregelen genomen om de verkoop van energiedrankjes in te perken.

Sjoerd van de Wouw van Foodwatch vindt de introductie van het energiedrankje niet alleen opmerkelijk, maar ook kwalijk. "Dit is echt een klap in het gezicht. Juist op het moment dat het net rond energiedrankjes zich lijkt te sluiten."

Daarmee doelt Van de Wouw op de maatregelen van de supermarkten en het preventieakkoord waarmee staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid bezig is.

Jongeren zijn de doelgroep

Coca-Cola meldt zich bewust te zijn van 'het maatschappelijke debat rondom energiedranken' en zegt zich expliciet niet op de jeugdige, schoolgaande consument te richten.

Van de Wouw vindt dat een waardeloze opmerking. "Júíst jongeren drinken dit. De doelgroep van energiedrankjes ís 14 tot 16 jaar."

Bron • RTL Z / Frederique Dormaar