Bedrijven

Hoge werkdruk bij driekwart Lidl-personeel: stress en 'strafbriefjes'

Claartje Vogel • 26 maart 2019 14:30 @claartjevogel

Personeel van Lidl krijgt te veel taken in te weinig tijd, blijkt uit een rapport van FNV. Beeld © ANP

70 procent van de medewerkers van Lidl in Nederland heeft een 'ongezond hoge werkdruk', blijkt uit onderzoek van FNV. De vakbond en het personeel willen dat de Duitse supermarkt meer doet om dit te verbeteren. "Als ik mijn werk niet afkrijg, krijg ik de volle laag. Maar ik laat me niet wegjagen."

Asuman Soy werkt al meer dan twaalf jaar bij Lidl in Zutphen en ziet de werkdruk elk jaar toenemen. "Er komen steeds meer taken bij, maar Lidl heeft niet genoeg extra mensen aangenomen om die voor elkaar te krijgen", vertelt ze. Soy moet veel tegelijkertijd doen en soms lukt dat niet, zegt zij.

'Soms krijg ik de volle laag' 

"Als ik achter de kassa zit, kan ik niet tegelijkertijd op de broodjesafdeling letten. Maar ze worden wel boos op me als ik niet heb bijgevuld. Dan krijg ik de volle laag: waarom kan ik het niet, en een ander wel? Zo worden we ook nog tegen elkaar uitgespeeld." 

Soy gaat tegenwoordig gewoon naar huis, ook al is het werk niet af. Dat heeft ze geleerd, want de afgelopen jaren had ze veel stress en zelfs fysieke klachten door het harde werk. "Ik moet elke week naar de fysiotherapeut", zegt ze.

1 op de 5 werkt onbetaald door

Naar huis gaan ook al is het werk niet af, dat durven niet alle collega's. Twintig procent van de supermarktmanagers klokt uit, maar gaat daarna door om het werk af te krijgen, stelt FNV in het onderzoek.

"Soms wel tot elf uur 's avonds, terwijl de winkel om acht uur sluit", vertelt Meinte de Vries, medewerker van Lidl in Franeker. Hij is voormalig assistent filiaalmanager en deed een stap terug vanwege die te hoge werkdruk.

'Drie 'strafbriefjes' en je staat op straat' 

"Als manager moet je je targets halen aan het eind van de week. En je wilt de winkel goed achterlaten voor de collega's die de volgende dag moeten opstarten."

Bovendien heeft het gevolgen als je werk niet af is. Soy vertelt dat mensen die het werk niet af hebben en toch naar huis gaan, een briefje moeten ondertekenen. "Na drie van zulke briefjes sta je op straat."

Percentages komen niet bekend voor

Uit onderzoek van FNV Handel blijkt dat 72 procent van het personeel een hoge werkdruk ervaart. De vakbond en het personeel bieden de uitkomsten van dit rapport vandaag aan bij de directie van Lidl. Zij eisen verbetering.

"Lidl herkent zich niet in de percentages die FNV noemt in het persbericht", zegt woordvoerder Christine Braun van Lidl. Verder vindt ze het nog te vroeg voor een inhoudelijke reactie. "Wij hebben het rapport net ontvangen en zullen het met aandacht lezen", belooft ze. "Lidl is een betrokken werkgever en onze medewerkers zijn zeer belangrijk voor ons en onze klanten. Daarom zullen we goed kijken naar de aandachtspunten uit het rapport."

FNV benadrukt dat de problemen al veel langer spelen. "In 2015 bleek ook al dat de werkdruk te hoog is en toen heeft de directie beterschap beloofd", vertelt bestuurder Fatma Bugdayci van FNV Handel. "Die maatregelen waren onvoldoende, blijkt nu. 87 procent van de werknemers bevestigt in het nieuwe onderzoek dat de werkdruk zelfs is toegenomen."

Geen pauze, wel rugklachten

De werkdruk en de vermoeidheid bij Lidl zijn gemeten met de FNV Sneltest Werkdruk. Die gaat over twee dingen: de werkdruk en de hersteltijd. Oftewel: zijn werknemers in staat om het werk te doen in de beschikbare tijd? En kan de werknemer zich voldoende herstellen na het werk?

Hierbij blijkt dat 68 procent van de Lidl-medewerkers een 'ongezond hoge werkdruk' heeft. Zij hebben gezondheidsklachten door de werkdruk, of een hoog risico daarop. Het percentage bij Lidl is erg hoog in vergelijking met de gemiddelde Nederlandse beroepsbevolking (gemiddeld heeft 16 procent van de Nederlandse werkenden een 'ongezond hoge werkdruk').

"Mensen komen niet toe aan pauze en werken lang door," vertelt Bugdayci. "Rugklachten en carpaal tunnelsyndroom door overbelasting komen regelmatig voor. Verder hebben we destijds afgesproken dat pallets minder hoog moeten worden gestapeld. Maar FNV krijgt nog steeds klachten binnen over verkeerd en te hoog stapelen, met alle risico's van dien."

Concurreren met Albert Heijn

Het gaat goed met Lidl. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Nielsen is het marktaandeel in Nederland gegroeid van 4 procent in 2007 naar 10,9 procent in 2018.

"De discounter concurreert inmiddels met ketens als Albert Heijn", vertelt de FNV bestuurder. "Daardoor neemt de werkdruk toe. Personeel moet service verlenen die niet hoort bij een discounter. Vroeger moest de klant zelf artikelen uit de dozen halen, nu moet personeel op tijd broodjes bijvullen en klanten helpen producten te vinden. De eisen zijn onhaalbaar."

De Vries: "Ook supermarktmanagers krijgen er steeds meer taken bij. Het hoge verloop van personeel helpt ook niet: je bent veel tijd kwijt met mensen inwerken. Het zou helpen als Lidl meer mensen in vaste dienst aanneemt, in plaats van jongeren die na een paar jaar of zelfs een paar maanden weer weg zijn."

Of de situatie bij Lidl veel erger is dan bij andere grootgrutters, dat weet FNV niet. Volgens de vakbond heerst bij supermarkten in het algemeen een grotere werkdruk dan in andere sectoren.

'Ik laat me niet wegjagen'

Medewerkers zijn trots op het succes van Lidl, vertellen Soy en De Vries. Dat is een van de redenen dat ze niet weggaan. "Het is een mooi bedrijf en ik heb fijne collega's", vindt De Vries. "Die laat je niet in de steek."

Ook Soy denkt niet aan ontslag, ondanks dat ze soms uitbranders krijgt van haar manager. "Ik laat me niet wegjagen."

Bron • RTL Z