Bedrijven

Bang & Olufsen raakt designtelevisies en speakers niet meer kwijt

26 maart 2019 13:30

De presentatie van luidsprekers van B&O op een beurs in Berlijn Beeld © Getty

Het gaat niet goed met Bang & Olufsen. Het Deense elektronicabedrijf verkoopt steeds minder van de fraai vormgegeven televisies en audiosystemen. Een voorspelling over hoe het de komende jaren verder gaat, durft het bedrijf niet meer te geven.

Een jaar geleden stonden de aandelen van Bang & Olufsen nog op recordhoogte. Het bedrijf meldde toen ook nog dubbele groeicijfers. Hoe anders was de presentatie van de cijfers vanmorgen.  

B&O meldde een omzetdaling van 18 procent en een winstdaling van 19 procent. Het bedrijf rapporteert per kwartaal met een boekjaar dat begint in de zomer. De cijfers zijn over het derde kwartaal van 2018/2019. Het aandeel kelderde 20 procent op de beurs van Kopenhagen.

'Markttrends onderschat' 

Het gaat vooral slecht met de televisies en audiosystemen voor thuis. B&O noteerde daar een omzetdaling van 34 procent. Vooral de duurste toestellen, van rond 15.000 dollar zoals de BeoVision Eclipse TV, verkopen minder eenvoudig.

Als oorzaak wordt genoemd dat consumenten voor veel minder geld toestellen van dezelfde kwaliteit krijgen bij concurrenten als LG. Zogenoemde on the go-systemen, zoals kleine speakers en koptelefoons, zijn voor B&O sinds dit kwartaal belangrijker dan die thuissystemen.

Maar ook in dat 'groeisegment' zit met min 10 procent de klad erin. Topman Henrik Clausen erkende te onderschatten hoe snel Bang & Olufsen kan inspelen op nieuwe markttrends. 

Geen voorspelling meer

Ook de omvorming van het verkoop- en distributienetwerk gaat moeizamer dan gedacht. Bang & Olufsen heeft zijn verwachtingen voor de rest van het jaar geschrapt en heeft ook geen idee hoe de ontwikkelingen op de langere termijn zullen zijn.

Waar eerder prachtige groeiverwachtingen werden voorspeld, waagt B&O zich nu niet meer aan een groeivoorspelling. Een aandelenterugkoopprogramma is inmiddels stopgezet.

  

Bron • RTL Z